Op dinsdag 4 juni vertrokken een veertigtal reisagenten, van zowel TUI-shops als onafhankelijke reiskantoren uit Vlaanderen, Brussel en Wallonië, naar Slovenië om zowat alle regio’s van het land te ontdekken. Doordat het oud Joegoslavische land – omringd door Italië, Oostenrijk, Hongarije en Kroatië – qua oppervlakte de helft van België omvangt, is een midweek met een stevig gevuld programma voldoende om de reisagenten een grondige impressie van het land te geven. Dat allemaal in compagnie van de lokale gids Branko en buschauffeur Marko.
Net als vorig jaar heeft de TUI-crew voor een groen land gekozen. Sinds de coronapandemie zitten deze bestemmingen fors in de lift bij de Belgische TUI-klant. Als het op een groene bestemming aankomt, is Slovenië een meer dan gekwalificeerd land – het landschap bestaat uit zowat 60 procent onaangeroerde natuur.
Bovendien werd de keuze voor Slovenië niet louter en alleen gestuurd door deze trend, maar evenzeer gestaafd door verkoopcijfers. In januari bracht TUI Belgium in een persbericht haar eerste cijfers uit over de populairste autovakantielanden in de zomer van 2024. Daarin zag de touroperator Slovenië bij de Vlaamse klant klimmen tot de zesde plaats, met een stijging van maar liefst 60 procent tegenover dezelfde periode in 2023. Dat maakt dat het Centraal-Europese land, dat onder meer de Sloveense Alpen en Riviera te bieden heeft, een enorme groeipotentie in zijn mars heeft voor de Belgische TUI-klant. TUI kan hiermee tevens het autovakantiesegment, dat al enige tijd onder druk staat van de immer populaire vliegvakanties, terug opkrikken.
David Vermeulen, Production Promotion Manager bij TUI, merkt op dat Slovenië tot nog toe te weinig bekend is bij de reisagent. De vier accommodaties rond de Terme Olimia in het oosten van het land hebben torenhoge boekingscijfers. Hier verblijven de reisagenten dan ook twee nachten opdat ze een grondige kennis van het product mee naar huis nemen. “Het resort is erg gegeerd bij families met kinderen omwille van de goede prijs-kwaliteitverhouding en de talloze wellness- en zwemopties, maar het land heeft natuurlijk zoveel meer te bieden”, aldus Vermeulen. “Om die reden is deze trip de geschikte opportuniteit om de reisagenten kennis te laten maken met andere regio’s van Slovenië.”
Volgens Vermeulen voldoet Slovenië aan alle voorwaarden voor een ideale vakantiebestemming. Niettemin heeft het land enkele twisten in zijn aanbod, waartegenover het aanbod van klassiekere populaire bestemmingen zoals een Spaanse costa beperkt blijft tot het concept van de zon-zee-strandvakantie. “Slovenië ticks all the boxes”, zegt hij. “Het is een groene bestemming, ideaal gelegen voor een autovakantie van een week tot tien dagen. Binnen het land liggen de Alpen, de Adriatische kust en de hoofdstad Ljubljana allemaal op een steenworp afstand van elkaar.”
Doordat Slovenië als toeristische bestemming nog aan zijn opmars bezig is, zijn de wegen nog niet plat betreden. “Ondanks de kleine oppervlakte van Slovenië kan het land met momenten écht verademend rustig zijn”, zegt Vermeulen. Complementair aan deze rustige sfeer biedt het land in de oostelijke regionen een diepgewortelde cultuur van thermen en wellnesscomplexen – zoals de Terme Olimia. Tot slot benadrukt Vermeulen nog dat “Slovenië, dankzij zijn variërende klimaat, veel verschillende soorten topwijnen aanbiedt, die overigens weinig gekend zijn in België, omdat deze wijnen beperkt worden geëxporteerd”. Voor de reisagent staat dat laatste verkoopargument als een huis om een Belgische vakantieganger te overtuigen van de bestemming.
Product Manager en Sloveniëspecialist An Six voegt daaraan toe dat Slovenië eveneens een droombestemming is voor avonturiers en sportievelingen. “Door de omvang van de groep doen we geen al te sportieve of avontuurlijke activiteiten, maar ook dit type reiziger komt in Slovenië aan zijn trekken. In de bergen kan je hiken en mountainbiken, en je hebt daarbovenop fantastische rivieren om te raften. Ook dat is een belangrijk verkoopargument”, benadrukt Six.
Als we polshoogte nemen bij de reisagenten over de trip door Slovenië, zijn de reacties tot nu toe laaiend enthousiast. In het dertiende nummer van TravMagazine, dat eind juni verschijnt, volgt een uitgebreide reportage over de complete TUI Experience Trip. Hierin zal duidelijk worden waarom de reisagenten na deze trip Slovenië wel of niet willen verkopen aan hun klanten.
Een fotoverslag volgt later op onze facebookpagina.