In de eerstvolgende editie van TravMagazine Belux, nummer 18, die maandag in uw postbus belandt, blikken we een eerste keer terug op de zomer. We peilen bij enkele prominente spelers in de reissector naar de algemene boekingsresultaten, de graad van last-minute boekingen, de invloedrijkste factoren op de boekingen, én wagen een eerste, behoedzame vooruitblik op de winter.
UPAV: “Marginaal last-minute-effect”
Sébastien Crucifix, CEO van de Waalse vakvereniging UPAV, laat aan de redactie weten dat de afgelopen zomer over het algemeen iets minder sterk presteerde dan 2023 – een jaar dat hij als bijzonder opmerkelijk voor de reissector beschouwt. “Hoewel 2024 over het algemeen een stabiel en positief jaar was vanuit een breder perspectief bekeken”, aldus Crucifix.
Tijdens de lente werd over het algemeen verwacht dat het grillige Belgische weer zou zorgen voor een forse toename van last-minute boekingen. “Dit last-minute-effect bleek echter vrij marginaal bij de reisbureaus. De meeste recreatieve reizen worden nog steeds van tevoren gepland”, zegt Crucifix. “Daarnaast bleef het gemiddelde budget per persoon stabiel.”
Ondanks dat de zomer van 2024 minder sterk lijkt dan die van vorig jaar, creëert de diversificatie van het reisaanbod volgens UPAV wel nieuwe kansen. Momenteel voert de vakvereniging een enquête uit onder haar leden om meer representatieve gegevens te verzamelen en een nauwkeuriger beeld te krijgen van de marktprestaties binnen het Franstalige reisagentlandschap.
LuxairTours: “De consument op zoek naar de beste aanbiedingen”
LuxairTours, actief in Wallonië en Luxemburg, meldt aan de redactie dat de touroperator deze zomer opnieuw een record aan diggelen heeft geslagen. “Vooral de eerste twee maanden – mei en juni – overtroffen onze verwachtingen, terwijl juli en augustus wat trager verliepen. Toch eindigden deze maanden positief dankzij een golf van last-minute boekingen”, klinkt het bij LuxairTours.
Het lijkt erop dat LuxairTours minder last heeft ondervonden van het “marginale last-minute-effect”, waar UPAV naar verwijst. “Voor juli, en nog meer voor augustus, wachtten veel klanten tot het allerlaatste moment om hun vakantie te boeken,” zegt Olivier Lamoral, VP Sales bij LuxairTours. Volgens Lamoral komt dit doordat consumenten hun hoop vestigden op betere prijzen en aanbiedingen om te kunnen vergelijken. Ook de gestegen hotelprijzen speelden een rol, waardoor sommige klanten alternatieven moesten zoeken. “We zagen een duidelijke toename in onze ‘happy summer’-producten, met lagere tarieven,” aldus Lamoral.
Voorts laat Lamoral aan de redactie weten dat de vraag voor het najaar hoog is. “Steeds meer mensen kiezen ervoor om in het laagseizoen te reizen in plaats van tijdens de zomer. Reizigers zijn flexibeler geworden bij het plannen van hun vakanties, op zoek naar de beste aanbiedingen.”
In de printeditie van TravMagazine Belux komt er nog een hele resem aan sectorspelers aan bod: de vakverenigingen ABTO en VVR, en de touroperators TUI, Silverjet, Live To Travel, Travelworld en Imagine Travel.