Gisteren opende het Vakantiesalon de deuren. De eerste dag, die ooit in het teken stond van B2B contacten, werd nu vanaf 10.00 veroverd door het grote publiek. Direct na opening was het zeer druk, met een overwegend 55+ publiek. In de loop van de dag zag je de gemiddelde leeftijd licht afnemen – maar het was nog maar donderdag. Vele standhouders kijken met veel hoop uit naar het weekend, hopend dat dan de “gouden mix” van veel volk, jongere én oudere mensen en kooplust er zal zijn.
TUI en Corendon wedijveren met elkaar voor de “grootste stand”. Het TUI-systeem met een aparte ruimte waar ter plekke kan geboekt blijkt vruchten af te werpen – de beursbezoekers wachtten met plezier op hun met een nummer aangegeven tijdsslot, onder het genot van een drankje. Pintjes verkrijgbaar vanaf 11.00 uur – het leek bij momenten een terrasje op de zeedijk in september. Paloma Hotels ziet met heel veel tevredenheid de ontwikkeling van de boekingen groeien, tijdens het eerste “echte” jaar van het TUI-partnership. Ook Riu kent een goede start van de zomerboekingen, en blijft rekenen op de Belgische markt als pilaar terwijl het merk stilaan uitgroeit tot een “worldwide brand”.
Corendon kijkt terug op een goede “eerste boekingsslag” in België. Zowel Directeur Brand & Media Partnerships Dick Gussen als Key Accountmanager Belgium Christophe Lievens zijn tevreden over de resultaten van hun winters media offensief, en kijken uit naar de groeiende brand awareness – vanavond begint trouwens de derde jaargang van The Masked Singer op VTM, waarvan Corendon een belangrijke sponsor is. Nog een zet om het lichte brand awareness overwicht van concurrent Sunweb te doen kantelen.
Ook een grote stand voor MSC Cruises, met veel belangstelling voor de nieuwe routes en de nieuwe schepen. Het thema “duurzaamheid”, waarbij MSC moedige communicatie-keuzes heeft gemaakt, wordt tijdens een consumentenbeurs zelden gehoord bij potentiële cruisers, maar “het is onze taak en onze strategische keuze om ook op dit vlak een voorloper te zijn”, zegt Country Manager België Frank Van Den Steen.
Guy Geens van anders dan anders en Tooku bevestigt dat, terwijl er aarzeling is bij de consument om de grote groepsreizen van anders dan anders over heel de wereld te boeken, het Tooku aanbod dan weer aanslaat bij jongeren én een matuur publiek. Ook dit bedrijf deed inspanningen rond duurzaamheid tijdens de afgelopen crisis. “Vroeg of laat plukken we hier de vruchten van”, zegt Guy.
Zowel Marokko als Tunesië hebben forse inspanningen gedaan om tijdens dit salon hun bestemming op de kaart te zetten. Wellicht zullen beide landen mede in het tweede deel van de boekingspiek en het last minute tijdperk hun troeven kunnen uitspelen.
Het Vakantiesalon moet nog op snelheid komen, en de finale resultaten zullen pas na dit weekend bekend zijn. De directie heeft als doelstelling 75.000 bezoekers – een cijfer dat ons inziens meer dan haalbaar moet zijn. Nieuwe landen zijn Jordanië en Indië.
Nog even een cijfer dat door VVR CEO Koen van den Bosch tijdens de persconferentie werd aangehaald: tegenover 2019 is in 2022 het aandeel van de pakketvakantie gestegen van 36% naar 50%. De consument blijkt de combinatie zekerheid, bescherming en ontzorging steeds meer te kunnen smaken.
Een bedenking bij twee kort op elkaar volgende vakantiebeurzen: het is erg te moeten vaststellen dat een “B2B Top” in beide gevallen verwaterd is tot een drink zonder meer. Dat is een slechte evolutie, waarbij de toegevoegde waarde en de inhoud van een “Top” gereduceerd wordt tot een simpele ons-kent-ons bijeenkomst. Op deze manier wordt de sector absoluut niet naar waarde geschat. Dit moet beter. En wij zullen helpen om dat beter te maken. Concrete plannen liggen op tafel.