
Op donderdag 23 januari 2025 kwamen medewerkers van Brussels Airport, luchtvaartmaatschappijen, verwante bedrijven, luchtverkeersleiding, politici en tal van reisprofessionals samen in de Skyhall van Brussels Airport voor de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie. In zijn toespraak benadrukte Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport de enorme inzet en samenwerking binnen de luchthavencommunity, bestaande uit 330 bedrijven en 85.000 directe en indirecte medewerkers. “Hun toewijding, energie en professionaliteit vormen het kloppend hart van Brussels Airport,” zei Feist.
Hoogtepunten van 2024
Brussels Airport verwelkomde in 2024 23,6 miljoen passagiers, een stijging van 6% ten opzichte van 2023, en zette een record neer met meer dan een miljoen passagiers tijdens de kerstperiode. Ook de vrachtactiviteiten floreerden, met 733.000 ton aan cargo, waarmee Brussels Airport o.a. zijn status als toonaangevend farmaceutisch knooppunt in Europa bevestigde. Daarnaast werden negen nieuwe luchtvaartmaatschappijen en tien nieuwe bestemmingen toegevoegd aan het netwerk van meer dan 220 directe bestemmingen. Vijf hiervan waren intercontinentale routes.
Duurzaamheid centraal
Brussels Airport blijft investeren in duurzaamheid en innovatie. Een van de meest indrukwekkende verwezenlijkingen van 2024 was de installatie van een derde zonnepark met meer dan 13.000 zonnepanelen, goed voor de jaarlijkse energievoorziening van 2.000 huishoudens. Bovendien bereikte de luchthaven niveau 4+ in het Airport Carbon Accreditation-programma, een stap dichter bij de ambitie om in 2030 CO2-neutraal te opereren. Het Stargate-programma, mede gefinancierd door de Europese Commissie, bracht projecten voort zoals autonome shuttles en een elektrisch taxi-bot voor vliegtuigen.
Wat vanaf 2032?
In een vooruitblik naar 2025 en verder wees Feist erop dat Brussels Airport zich in een steeds complexere regelgevende omgeving moet bewegen. Hij verwees daarmee naar de onzekerheid over de langetermijngroei van Brussels Airport na 2032. Hoewel de nieuwe milieuvergunning groei tot die tijd toestaat, legt deze strenge beperkingen op aan het aantal vliegbewegingen na 2032. “Hoewel we blij zijn dat deze nieuwe vergunning ons toestaat om te opereren en te groeien tot 2032, brengt het onzekerheid met zich mee vanaf dit jaar. Nu lijkt 2032 ver weg in de toekomst, maar het is slechts zeven jaar, en in de luchtvaartsector is dat morgen, omdat het veel tijd kost om nieuwe infrastructuur te bouwen.”
De groeidoelstelling van Brussels Airport omschrijft Feist als “niet onredelijk”. “We zijn van plan om in hetzelfde tempo te groeien als de economie, zodat we Belgische bedrijven en burgers kunnen blijven ondersteunen. En we pleiten voor een evenwichtige groei die enerzijds rekening houdt met de sociaal-economische rol die de luchthaven speelt en anderzijds met onze milieutaken en de belangen van de omwonenden”, aldus Feist.
Vanaf 2025 staan grote infrastructuurprojecten gepland, waaronder terminal-upgrades, een nieuw hotel, een intermodaal knooppunt en een vernieuwde drop-offzone.
Geopolitieke context
Feist sprak opvallend ook over de complexe geopolitieke en economische context en de invloed daarvan op de luchtvaartindustrie. Hij wees daarbij op de recente herverkiezing van Donald Trump als een factor die de wereldwijde situatie onvoorspelbaarder maakt. Feist waarschuwde voor de mogelijke economische gevolgen van aangekondigde invoerheffingen, die volgens experts tot 1% van het wereldwijde BBP kunnen kosten. “Dit soort onzekerheid weegt op het consumentenvertrouwen en daarmee ook op het passagiers- en vrachtverkeer,” aldus Feist. Toch toonde hij zich optimistisch: “Onze gedeelde visie, toewijding en veerkracht zullen ervoor zorgen dat Brussels Airport een baken van connectiviteit, economische groei en duurzaamheid blijft.”
Na de toespraak fungeerde de Skyhall, die dit jaar zijn vijfde verjaardag viert sinds de renovatie in 2020 en al twee jaar de locatie is van de gerenommeerde Travel Awards, als het decor voor een uitgebreide netwerkavond.
Geef een reactie