De overname van Air Europa door IAG is van de baan. De reden hiervoor zijn de hoge eisen van de Europese Commissie, waardoor een overname vanuit economisch perspectief niet langer verstandig lijkt, aldus het bedrijf.
Het is bijna vijf jaar geleden dat de International Airlines Group (IAG), het moederbedrijf van onder andere Iberia, voor het eerst bekendmaakte dat het de op Mallorca gevestigde luchtvaartmaatschappij Air Europa wilde kopen voor circa een miljard euro.
De groep heeft nu definitief besloten van de aankoop af te zien. IAG, waar Iberia, British Airways, Vueling, Aer Lingus en Level onder vallen, had al concessies gedaan en aangeboden om 52 procent van de routes die Air Europa in 2023 bediende op te geven om de goedkeuring van de Europese mededingingsautoriteiten te krijgen.
Deze bleven de fusie echter afwijzen. Er werden vooral zorgen geuit over de concentratie van vluchtfrequenties en routes.
Luis Gallego, de CEO van IAG, is teleurgesteld over de houding van de Commissie, vooral gezien het feit dat onlangs andere consolidaties in de luchtvaartindustrie waren goedgekeurd, zoals de overname van 41 procent van de aandelen van het Italiaanse ITA door Lufthansa.
Volgens Gallego was IAG tot de grens was gegaan van wat het aankon, maar desondanks ‘niet aan de eisen van de Commissie had voldaan’. Daarom was IAG niet van plan verdere pogingen tot overname te ondernemen.
Het EU-veto over de transactie is ‘negatief voor Spanje’, vooral omdat het de ‘hub’ Madrid in een slechtere positie plaatst vergeleken met zijn grote Europese concurrenten als Parijs, Amsterdam en Frankfurt, zegt Gallego.
Door het mislukken van de deal met Air Europa overweegt IAG andere overnames, zoals de aankoop van het Portugese TAP. Dit is voor 100 procent eigendom van de Portugese staat, maar de rechts-conservatieve regering van Luís Montenegro wil TAP privatiseren. Air France en Lufthansa hebben ook interesse getoond in TAP.
IAG heeft nog steeds 20 procent van Air Europa in handen, dat in februari 2023 voor 100 miljoen euro werd overgenomen door een lening om te zetten in kapitaal.
IAG maakte aansluitend bekend dat er een overeenkomst was bereikt met de eigenaar van Air Europa, de Spaanse groep Grupo Globalia, om de resterende 80 procent van het kapitaal van de luchtvaartmaatschappij over te nemen voor 400 miljoen euro, melden het Duitse dpa en Spaanse media.
Het merk Air Europa zou onder beheer van Iberia blijven bestaan.
Foto Shutterstock