Meer dan 300 miljoen euro aan steun kreeg de Duitse vakantievlieger Condor enkele jaren geleden van de Duitse staat. Concurrent Ryanair maakte daartegen bezwaar, en met succes. Nu gaat het conflict een nieuwe ronde in, meldt het Duitse dpa.
De Duitse staat had Condor in 2019 van de ondergang gered met een lening van de ontwikkelingsbank KfW, nadat het toenmalige moederbedrijf van Condor, Thomas Cook, failliet was gegaan.
Met de herstructureringssteun wilde Duitsland de luchtvaartmaatschappij ondersteunen in de vorm van twee afschrijvingen van 90 en 20,2 miljoen euro. Deze maakten deel uit van het in oktober 2019 gestarte herstructureringsplan met een totale waarde van 321,2 miljoen euro.
De Europese Commissie, die als hoogste mededingingsautoriteit ervoor zorgt dat bedrijven geen oneerlijke voordelen krijgen door staatssteun, had het plan in 2021 goedgekeurd. Hiertegen had Europa’s grootste budgetvlieger, Ryanair, bezwaar gemaakt bij de Europese rechter.
De Europese rechter haalde 2,5 maand geleden een streep door de goedkeuring. Volgens de Europese rechter had de Commissie niet voldoende onderzocht of Duitsland door de steun een redelijk aandeel in de toekomstige waarde van Condor zou krijgen.
De Europese Commissie onderzoekt nu opnieuw of de staatssteun in overeenstemming was met het EU-recht. De autoriteit benadrukt dat de start van het onderzoek niet betekent dat de steun daadwerkelijk in strijd was met de EU-regels.
Condor, een bekende naam in de Duitse en Europese reissector, kwam in financiële problemen na het faillissement van moederbedrijf Thomas Cook. Om de luchtvaartmaatschappij te redden en de impact op de toeristische sector te minimaliseren, sprong de Duitse staat bij met aanzienlijke financiële steun. Deze steun was bedoeld om Condor te helpen herstructureren en weer op koers te krijgen.
De lening van de Duitse ontwikkelingsbank (KfW) was een cruciaal onderdeel van dit reddingsplan. Het plan omvatte ook afschrijvingen ter waarde van miljoenen euro’s, die bedoeld waren om de financiële positie van Condor te versterken en de luchtvaartmaatschappij in staat te stellen haar bedrijfsactiviteiten voort te zetten.
Het juridische geschil begon toen Ryanair bezwaar maakte tegen de goedkeuring van de staatshulp door de Europese Commissie. Ryanair betoogde dat de steun aan Condor een oneerlijk concurrentievoordeel opleverde en in strijd was met de mededingingsregels van de EU. (Foto Shutterstock).