E-commerce blijft een positieve trend vertonen. Van januari tot en met september 2022 gaf de Belg 10,8 miljard euro uit online, dat is een stijging van 23 procent tegenover dezelfde periode van vorig jaar. Dat blijkt uit De BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK.
De onzekerheid bij de consument laat zich echter wel voelen in de producten en diensten die de Belg online koopt. Waar essentiële producten een stijging vertonen, stagneert de aankoop van luxeproducten, zoals speelgoed, kleding en household electronics. De uitzondering op de regel zijn pakketreizen, vliegtuigtickets en accommodaties.
“De Belg verkoos dit derde kwartaal ervaringen boven luxeproducten, wellicht is hier ook sprake van een ‘inhaalmanoeuvre’ na de strengere maatregelen van 2020 en 2021 voor reizen en evenementen”, aldus Viktor Nuytten, Communication Manager bij BeCommerce.
Liever reizen dan luxe
Met 1,7 miljard euro ging 46 procent van alle online uitgaven dit derde kwartaal naar diensten, terwijl dit aandeel in dezelfde periode vorig jaar ook al 45 procent bedroeg. Binnen deze dienstensector gebeurde 68 procent van alle uitgaven online. We noteren dezelfde top 3 van categorieën met het grootste aandeel online uitgaven als in het tweede kwartaal van vorig jaar: op nummer 1 vinden we ‘Losse vliegtuigtickets en accommodaties’. Binnen deze categorie werd 88 procent van alle uitgaven online gespendeerd. Binnen ‘tickets voor attracties en events’ gebeurde 79 procent van alle uitgaven online, dit is goed voor een tweede plaats. Op nummer 3 vinden we opnieuw ‘Pakketreizen’ met 68 procent van de online bestedingen.
BeCommerce is de Belgische vzw die ondernemingen, actief op de Belgische markt in de digitale handel, samenbrengt. In de BeCommerce Market Monitor wordt de totale Belgische e-commerce consumentenmarkt in kaart gebracht. Het rapport is gebaseerd op een combinatie van verschillende databronnen: continue consumenten datatracking, aangevuld met continue Retail panels en additioneel consumentenonderzoek onder 4000 consumenten per kwartaal.