Op maandag 3 juni 2024 heeft FTI Touristik GmbH, het moederbedrijf van de FTI Group, een verzoek ingediend bij de rechtbank van München om een insolventieprocedure te openen wegens insolventie en overmatige schuldenlast. De rechtbank heeft het verzoek dezelfde dag ingewilligd en de herstructureringsdeskundige en advocaat Axel Bierbach van het advocatenkantoor Müller-Heydenreich Bierbach & Kollegen (München) benoemd tot voorlopige insolventiebeheerder.
TravMagazine gaat na of de situatie ook gevolgen heeft in het Belgische reislandschap. We praten met Otto Vanschamelhout, Managing Director bij Avitour.
In welke mate werkte Avitour samen met FTI Voyages via het Franse Tourcom?
“Avitour zelf heeft geen rechtstreeks contract met het Franse FTI Voyages. Avitour heeft zijn leden steeds aangeraden om deze Franse TO te boeken via onze partner Tourcom. Enkel Belgische reiskantoren die Avitour lid zijn kunnen bij Tourcom reserveren. Onze leden betalen aan Tourfinance (nvdr. de betalingscentrale van Tourcom) en niet aan de TO. Tourfinance betaalt de leveranciers pas als de klanten terug zijn van reis en enkel en indien alles vlot verlopen is. Dit betekent dat onze leden die FTI Voyages via Tourcom geboekt hebben geen financiële schade zullen lijden.”
Om hoeveel dossiers gaat het?
“Het aantal is beperkt. Voor zover we momenteel zicht hebben, schatten we het aantal dossiers die bij Tourcom geboekt zijn op een paar honderd.”
Wat doet Avitour om zijn leden te infomeren?
“We informeren en updaten onze leden via webinars en mailings. Gisteren hebben we een webinar gehouden voor onze Nederlanstalige leden en morgenmiddag staat er één gepland met onze Franstalige leden. Tijdens de webinars kunnen specifieke vragen gesteld worden.”
Welke oplossingen zijn voorhanden voor Avitour-kantoren/Belgische klanten met dossiers bij FTI Voyages?
“Avitour leden die FTI Voyages via Tourcom geboekt hebben, kunnen op beide oren slapen. Voor al hun vragen kunnen ze ook bij Tourcom terecht. Voor klanten die reeds op bestemming zijn, zoekt Tourcom bij problemen naar oplossingen. Voor leden die rechtstreeks bij FTI Voyages geboekt hebben is het iets complexer. FTI Voyages heeft – as we speak – de handdoek nog niet geworpen. We adviseren onze leden bij vragen FTI Voyages rechtstreeks te contacteren. Sowieso raden we aan om zelf nooit lopende reserveringen te annuleren. Avitour leden die bij FTI Touristik geboekt hebben, raden we aan om regelmatig volgende link te raadplegen: https://www.fti-group.com/en/insolvency. Gezien de situatie heel snel verandert, is dit voor onze leden de beste en snelste manier om op de hoogte te blijven van wat kan en niet kan. Voor terugbetalingen van “packages” kan men terecht bij het Deutscher Reisesicherungsfonds (DRSF). Uiteraard staat het Avitour team ook steeds ter beschikking. Tot slot wil ik eraan toevoegen dat het geen NL versus FR verhaal is. Een paar Nederlandstalige leden boekte ook FTI Voyages via Tourcom en een redelijk aantal Franstalige leden boekten ook FTI Duitsland en FTI Nederland.”