Naar jaarlijkse gewoonte heeft Amadeus, samen met trendbureau Globetrender, onderzoek gedaan naar de trends onder wereldwijde reizigers.
Nostalgie, gepersonaliseerde vliegervaringen, hotels als bestemming op zichzelf, de herstart van de Aziatische toerismemotor en reizen als bron voor échte connecties. Dat zijn volgens het B2B-reisplatform de vijf reistrends die 2025 zullen karakteriseren.
“Nieuwe hoogtijdagen”
De verlekkerde terugblik op zogenaamd betere tijden is inherent aan het menselijk bestaan. Het nostalgische karakter van de mens geeft dan ook bepaalde soort reizen opnieuw de wind in de zeilen.
Amadeus merkt op dat in de Verenigde Staten volwassenen teruggrijpen naar ‘zomerkampen’. Club Getaway, een all-inclusive resort in de VS die zulke kampen organiseert, zag zijn omzet in het volwassenensegment in 2024 stijgen met 9 procent tegenover een jaar eerder.
Op het Europese continent grijpen millennials, de generatie geboren tussen de jaren ’80 en de midjaren ’90, terug naar klassieke caravan- en kampeervakanties. Dat blijkt uit de boekingscijfers van het Britse Eurocamp, dat 180 campings in landen zoals Frankrijk, Italië, Spanje, Nederland en Kroatië uitbaat. Het bedrijf heeft volgens Amadeus ‘het beste jaar in vijf decennia’.
Gepersonaliseerde vliegervaring
Volgens Amadeus zal de luchtvaartsector de gepersonaliseerde reiservaring naar een hoger niveau tillen. “Hoewel veel passagiers content op hun eigen apparaten consumeren, verhogen luchtvaartmaatschappijen de lat door algoritmische entertainment te combineren met hypergepersonaliseerde in-flight systemen”, aldus Amadeus. Concreet gaat het onder meer om films en tv-series, die door de combinatie van eerdere voorkeuren als lid van loyaliteitsprogramma’s en slimme technologie, op de persoonlijke maat moeten worden afgestemd.
De luchtvaart zal ook inspelen op passagiers die de tijd overbruggen op hun eigen apparaten. Eerder dit jaar kondigde Turkish Airlines aan haar volledige vloot van de benodigde wifisystemen te voorzien om voor het eind van 2025 op alle vluchten gratis internet aan te bieden. Onder andere het satellietennetwerk Starlink van SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, moet de installatie van snelle wifi aan boord ondersteunen.
“Trailblazer-hotels”
Volgens Amadeus’ studie zullen hotels in 2025 de aandacht trekken door steeds meer op zichzelf staande bestemmingen te worden – plekken die gasten onderdompelen in de lokale cultuur of de geschiedenis van de omgeving.
Hoewel veel “trailblazer-hotels” tot onafhankelijke uitbaters behoren, zijn ook internationale ketens zoals Hard Rock en Marriotts op deze trein gesprongen. Hard Rock heeft in het Duitse Hamburg een bunker uit de Tweede Wereldoorlog omgebouwd tot het hotel Reverb. En Marriott bouwt momenteel aan het Italiaanse Comomeer een 19e-eeuws herenhuis om tot een boetiekhotel, dat volgend jaar zijn deuren opent.
Azië regionaal en internationaal in opmars
Nu de reisbeperkingen, veroorzaakt door de coronapandemie, inmiddels een hele tijd achter de rug liggen, schakelt de toerismemotor van het Aziatische continent een versnelling hoger. Sinds dit jaar kunnen burgers uit een rits landen, waaronder Belgen, zonder visum afreizen naar China en Thailand. Daarmee willen beide landen het internationale toerisme stutten.
Voorts voorspelt de internationale luchtvaartorganisatie IATA dat de regio Azië-Pacific de snelste groei in passagiersaantallen zal kennen, goed voor meer dan de helft van de wereldwijde toename tegen 2043. Cijfers van Amadeus bevestigen de eerste ontwikkelingen van IATA’s voorspelling. Het uitgaande reisverkeer vanuit het Chinese Chengdu steeg met 66 procent naar 35,2 miljoen passagiers tussen 2016 en 2023. Ook de Indiase hoofdstad Delhi zag een stijging van 31 procent met meer dan 30 miljoen uitgaande passagiers in 2023. Deze groei wordt dan weer vooral ondersteund door het regionale toerisme.
Solozoektocht naar connectie
Volgens Amadeus kiezen reizigers door ‘digitale vermoeidheid’ ervoor hun apps te sluiten en hun paspoorten te openen, waarbij ze reizen om ‘nieuwe vrienden te maken of zelfs romantiek te vinden in het echte leven’. Uit boekingsgegevens van Amadeus blijkt dat het aantal soloreizen voor vrijetijdsbesteding in 2023 met 15,6 procent is gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, en tot nu toe in 2024 al een verdere toename van 9,2 procent laat zien.
Geef een reactie