Air France-KLM heeft het afgelopen kwartaal een verlies geleden van bijna een half miljard euro. Dat is het grootste verlies sinds de coronacrisis. Het aantal passagiers liet een groei zien.
Het verlies van 489 miljoen euro is mede het gevolg van geopolitieke spanningen. Zo moet KLM sinds de oorlog in Oekraïne om Rusland heenvliegen, wat meer tijd en brandstof kost. Ook kampt het concern nog steeds met een tekort aan personeel, waaronder piloten en technici. Tegelijk is sprake van stijgende salariskosten.
De luchtvaartcombinatie vervoerde in het eerste kwartaal wel meer passagiers: 20 miljoen. Dit aantal, 6,2 procent meer dan vorig jaar, is vooral te danken aan KLM.
De KLM Groep, de Nederlandse tak van het concern, realiseerde in het eerste kwartaal een omzet van 2,7 miljard euro, met een operationeel verlies van 290 miljoen. Het eerste kwartaal is voor de luchtvaart traditioneel laagseizoen.
Naast stijgende kosten was in januari en februari de inzetbaarheid van de vloot onvoldoende. Hiervoor zijn maatregelen genomen, waardoor maart een verbetering liet zien, zegt KLM.
Volgens KLM willen mensen nog steeds reizen. KLM en dochter Transavia vlogen in het eerste kwartaal van dit jaar 94 procent van de capaciteitsdoelstelling.
De inzetbaarheid van de vloot was onvoldoende doordat vliegtuigen langer in de hangar staan te wachten op onderdelen. Dit komt door de aanhoudende wereldwijde problemen in de toeleveringsketen. KLM moet vliegtuigen inhuren om de langere onderhoudstijd op te vangen, terwijl de kosten van het afsluiten en verlengen van vliegtuigleases aanzienlijk zijn gestegen door wereldwijde schaarste. Daar bovenop komen de kosten voor compensatie en verzorging van passagiers die te maken krijgen met verstoringen.
KLM vervoerde in het eerste kwartaal 7,5 miljoen reizigers. Transavia noteerde 1,8 miljoen passagiers. (Foto Shutterstock).