
Recent bracht TravMagazine het nieuws dat TUI vanuit Brussel deze winter een nieuwe Scandinavische wintersportbestemming aanbiedt. De naam van de luchthaven, Scandinavian Moutains Airport, is even opmerkelijk als de ontstaansgeschiedenis: een en ander loopt immers parallel met de transformatie van de regio van een landouw- naar toerismegerichte economie. Wij vonden dat interessant genoeg om even op zoek te gaan naar Het Verhaal van deze kleine, interessante luchthaven in een leuk wintersportgebied.
De locatie van Scandinavian Mountains Airport was oorspronkelijk een landingsbaan die eind jaren zestig werd aangelegd op landbouwgrond in Mobergskölen, vlakbij het dorp Rörbäcksnäs, op 6,5 km over de weg of 4,7 km in vogelvlucht van de Noorse grens. De luchthaven werd oorspronkelijk opgericht door lokale bewoners, veelal landbouwers, met interesse in de luchtvaart en diende als een klein sportvliegveld.
Voor de liefhebbers: zo zag het eruit in 1974:
De landingsbaan groeide in de jaren 70 toen de lokale Sälenfjällens Flying Club de exploitatie overnam en de luchthaven in 1972 de naam Sälen Trysil Airport gaf. In 2005 werd de start- en landingsbaan verlengd tot 1199 meter om beter aan de lokale luchtvaartbehoeften te kunnen voldoen.
In het begin van de jaren 2000 kenden de skigebieden aan beide zijden van de grens een toename van het internationale toerisme, wat leidde tot plannen voor een luchthaven om gasten uit heel Europa te kunnen ontvangen.
De planning voor de nieuwe luchthaven begon in het begin van de jaren 2010 als reactie op de groeiende vraag in de Scandinavische skitoerisme-industrie. Het project werd geleid door de nieuwe eigenaren Scandinavian Mountains Airport AB, een consortium van lokale toeristische belanghebbenden uit zowel Zweden als Noorwegen, waaronder gemeentelijke toeristische promotiebedrijven en SkiStar, dat eigenaar is van nabijgelegen skiresorts. De plannen waren gericht op de bouw van een luchthaven voor chartervluchten voor toeristen die naar de wintersportplaatsen Sälen en Idre in Zweden en Trysil in Noorwegen komen.
Scandinavian Mountains Airport werd officieel geopend in december 2019 en werd daarmee de eerste nieuwe luchthaven in Zweden in 20 jaar. De luchthaven is ontworpen met de nadruk op seizoensgebonden toerisme, voornamelijk gericht op winterreizigers. In januari 2020 keurde de Zweedse regering Scandinavian Mountains Airport goed voor internationale vluchten.
Scandinavian Mountains Airport begon op 22 december 2019 met zijn activiteiten, waarmee het eerste winterseizoen van start ging. Tijdens deze eerste periode voerde Braathens Regional Airlines (BRA) binnenlandse vluchten uit vanuit verschillende Zweedse steden, waaronder Stockholm Bromma, Malmö, Ängelholm, Göteborg en Växjö, met vliegtuigen van het type ATR72-600 en BAe RJ100. In zijn eerste winter verwerkte de luchthaven 14.314 passagiers, waarbij de vraag zich concentreerde tussen december en april.
De oorspronkelijke prognoses van de luchthaven gingen uit van 35.000 passagiers in het eerste jaar, maar om break-even te draaien zijn er tussen de 200.000 en 300.000 passagiers per jaar nodig, een doelstelling die het management binnen vijf jaar hoopte te bereiken, ondanks dat het huidige passagiersvolume in 2023 ongeveer 19.000 bedraagt.
In het winterseizoen 2023-2024 bereikte Scandinavian Mountains Airport ongeveer 25.000 passagiers, een stijging van 40% ten opzichte van voorgaande jaren. Deze groei werd aangedreven door internationale reizigers, met name uit Denemarken, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. En nu dus ook Belgen.