Dimitris Fragakis, secretaris-generaal van het Griekse ministerie van Toerisme, benadrukte op de eerste dag van World Travel Market in London dat de belangrijkste doelstelling van het Nationaal Bureau voor Toerisme van Griekenland voor 2024 is om de bekendheid van Griekenland als merk te blijven vergroten. Daartoe werkt GNTO samen met luchtvaartmaatschappijen en touroperators om het seizoen uit te breiden, waarbij Rhodos en Kreta dit jaar nog toeristen verwelkomen in november.
“Er is ook vraag naar verborgen juweeltjes en nieuwe bestemmingen van deze maatschappijen,” zei hij.
“Authenticiteit is onze kracht als het gaat om dit soort bestemmingen,” voegde hij eraan toe.
Dit jaar wordt een nieuwe mijlpaal voor het Griekse toerisme; hoewel de cijfers voor het hele jaar nog niet bekend zijn gemaakt, laten de cijfers voor januari tot augustus een stijging van de totale inkomsten uit toerisme zien van 15% j-o-j, terwijl het aantal aankomsten met 13-14% is gestegen, afhankelijk van de luchthaven.
“We zijn ervan overtuigd dat het een nieuw recordjaar wordt,” zei hij, eraan toevoegend dat hoewel een reeks bosbranden deze zomer lokale gevolgen had, er geen algemene negatieve impact was op het toerisme.
“Dit is mijn vierde jaar bij het ministerie,” vervolgde hij. “We hebben bewezen dat we crises en uitdagingen aankunnen. In mijn eerste week stortte Thomas Cook in, daarna hadden we de pandemie. We hebben de vluchtelingencrisis aan onze grenzen, de inflatiecrisis, de klimaatcrisis. We hebben geleerd om te handelen in een crisis – we hebben de mechanismen om ons aan te passen, en toerisme is een taaie industrie.”