
Tijdens de warme september dagen keek Silverjet samen met tal van bestemmingen- en hotelpartners in restaurant ‘t Aards Paradijs uit naar een mooi winterseizoen. De zomer was voor de upmarket touroperator alvast records aan het breken. Een en ander resulteerde in een absoluut topjaar. Volume, gekoppeld aan mooie reissommen: as good as it gets.
De gemiddelde reissommen die bij Silverjet betaald worden, blijven hoog. Dat komt niet alleen omdat de TO enkel het hogere segment aanbiedt, maar vooral omdat de klant die het kan betalen, niet op een euro kijkt. Topman Wim David: “Dat is inderdaad een belangrijke vaststelling: wie het kan betalen, wil het maximum uit de vakantie halen. Als het dan iets meer moet kosten, dan is dat maar zo. Tegelijkertijd zien we hier, dat de huidige energiecrisis ook in bepaalde delen van het hogere segment pijn doet. Wij hebben nogal wat hardwerkende en goed boerende zelfstandigen in ons klantenbestand. Wel, ik denk dat iedereen ondertussen de verhalen heeft gelezen van bakkers, slagers en andere kleine zelfstandigen, die plots hun energiefactuur zien verdubbelen tot verdriedubbelen. Dat doet pijn, en het resultaat is dat die mensen drie keer nadenken, voor ze belangrijke sommen uitgeven. Met name de wintervakantie wordt door een deel van deze doelgroep even “on hold” gezet.”
(Lees verder onder foto)
“Ik vrees dat de “budgetgevoelige” laag van het consumentenspectrum het deze winter laat afweten. En dat heeft niet alleen te maken met hun eigen budgetsituatie: de prijzen swingen zo langzamerhand wel echt de pan uit. Bij de dollargevoelige bestemmingen hoef ik geen tekening te maken. Maar bestemmingen zoals Martinique en Guadeloupe zijn niet aan de dollar gebonden, en je kan niet zeggen dat het storm loopt voor dat deel van de Caraïben.”
“Silverjet heeft het boekjaar 2021/2022 afgesloten op 31 oktober, en wij hebben onze omzet verdubbeld tegenover 2019. Dat is uiteraard een uitstekend resultaat, en wordt stevig beïnvloed door de hoge gemiddelde reissommen. Ik blijft een positief ingesteld ondernemer, maar tegelijkertijd hoop ik dat er op redelijk korte termijn een aantal zaken veranderen. De consument moet zekerheid krijgen over de energiefacturen, het algemene economische klimaat moet verbeteren en de continue stroom aan negatief nieuws mag wat afnemen.”
“Ik ben er nog steeds van overtuigd dat wij juist zitten met onze keuze om voor het topsegment te gaan. Daar zal altijd geld zijn, en die mensen zullen op de eerste rij staan om hun welverdiende vakantie weer te boeken. 2023 kan nog alle kanten uit, maar wij zien uit naar een niet evident, maar goed jaar. Nogmaals: deze crisis mag wel niet te lang duren. Anders gaan steeds meer mensen de rem zetten op hun uitgaven. Waaronder vakanties.”
Foto: De deelnemers aan de Silverjet Sales Run, net voor de goed bijgewoonde en met aandacht gevolgde presentatie aan een selectie van reisagenten “back in the summer”. ‘t Aards Paradijs: wellicht de beste naam voor een restaurant om een presentatie van topbestemmingen en hotels aan te bieden…