75 miljoen euro. Dat is de kost van de chaos, met name in de luchtvaart, die wereldspeler TUI voor de kiezen kreeg in het derde kwartaal van het boekjaar. In plaats van de verwachte in-kwartaal-profit van €48 miljoen (kwartaal tot en met 30 /06) werd het een verlies van € 27 miljoen. De oorzaak: vertragingen en gedwongen annuleringen, met name in de UK-markt. Deze kwartaalrapportage was een debuut voor de nieuwe CEO Sebastian Ebel, die Joussen opvolgt.
Volgens Ebel was TUI op weg om “pre-pandemie” verkoopcijfers te communiceren voor zomer 2022 – maar de operationele omstandigheden zorgden voor roet in het eten. In de presentatie wordt er gesproken over een 600 tal vertragingen van méér dan 3 u, waarbij de klanten dus recht hebben op compensatie. Dat hakt erin. Verwacht wordt, dat er in de communicatie van de finale resultaten van dit boekjaar een bedrag wordt opgenomen, met een stevige claim naar bepaalde Britse luchthavens. Of er ook een claim naar Schiphol volgt werd niet bevestigt, maar recente gespierde taal van TUI Nederland topman Kers wijst wel in die richting. Voor het einde van het boekjaar wordt er uitgekeken naar een eerste positief resultaat sinds het begin van de corona ellende.
Wat de boekingen voor de winter betreft, kan de reisorganisator voorlopig enkel op de vroeg boekende Britse markt sturen. Die signalen zijn eerder positief. Op de vraag of een economische crisis een en ander niet in de war kan sturen, reageerde Ebel zoals verwacht: “Uiteraard kan een kleiner beschikbaar inkomen gevolgen hebben voor het spendeergedrag van de consument. Aan de andere kant zitten de TUI-klanten in een hoger segment dan gemiddeld, en hebben we doorheen de crisis gemerkt, dat deze doelgroep een constant boekinggedrag vertoont”. Conclusie: het gaat al bij al goed, maar het blijkt een seizoen met obstakels, ook voor TUI.