Het wereldwijde samenwerkingsverband van luchtvaartmaatschappijen Star Alliance heeft een nieuwe, oude oplossing om de koolstofuitstoot terug te dringen: de trein.
De alliantie heeft de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB) gecontracteerd als haar eerste “intermodale” partner. Het pact, dat officieel van start gaat op 1 augustus, bouwt voort op de bestaande samenwerking van Star-lid Lufthansa met DB en biedt reizigers de mogelijkheid om gezamenlijk vluchten en treinen te boeken bij de 26 Star-maatschappijen, evenals voordelen voor hun loyaliteit. In een verklaring noemt de alliantie de samenwerking een “milieuvriendelijke evolutie van de reisindustrie”.
“Met aantrekkelijke binnen-Duitse verbindingen en gelijktijdige verbindingen met internationale reisketens, leveren Deutsche Bahn en Star Alliance een belangrijke bijdrage aan het verminderen van [koolstof] emissies in de transportsector,” zei het hoofd van DB’s lange afstand spoordivisie Michael Peterson in een verklaring op 4 juli.
Op de vraag hoe DB denkt dat het nieuwe Star-partnerschap de uitstoot zal verminderen, antwoordde een woordvoerder dat het zal helpen voorkomen dat er in de toekomst “meer korte afstand vluchten” bij komen. Bovendien is het pact een “sterk signaal voor de decarbonisatie van mobiliteit”, voegde hij eraan toe.
Uiteraard zijn er nogal wat technologische en operationele knelpunten die moeten weggewerkt worden. Het nieuwe intermodale partnership laat wel zien dat luchtvaartmaatschappijen het serieus menen met het aanbieden van alternatieven voor vliegen om, op zijn minst, hun netwerken uit te breiden, zo niet de CO2-uitstoot te verminderen. Air France, Delta Air Lines, Iberia, KLM, Lufthansa en Swiss International Air Lines hebben het afgelopen jaar allemaal afzonderlijk nieuwe of uitgebreide partnerschappen opgezet met spoorwegmaatschappijen in heel Europa. En American Airlines, Finnair en United zijn een samenwerking aangegaan met busmaatschappijen om nieuwe routes toe te voegen of vluchten te vervangen in zowel de VS als Europa. Nu nog een verbinding tussen de hoge snelheidstreinen en Brussels Airport.
“Mensen zullen alleen de trein nemen als het gemakkelijk voor hen is,” zei Kathrin Obst, het plaatsvervangend hoofd van de eenheid in het Directoraat-generaal Mobiliteit en Vervoer van de Europese Commissie, op een evenement van United Europe in maart. Het nieuwe partnerschap tussen Star en DB doet in ieder geval dat: het maakt het nemen van de trein als onderdeel van een reis net een beetje gemakkelijker.