MSC Cruises heeft haar bestelling van twee door vloeibaar aardgas (LNG) aangedreven schepen bij Chantiers de l’Atlantique bevestigd. De twee schepen uit de World Class zijn bevestigd als vaste orders, met een optie voor een vijfde schip. De twee nieuwe schepen in bestelling – momenteel World Class 3 en 4 genoemd – zullen in 2026 en 2027 worden geleverd.
MSC World Europa en MSC World America overtreffen ruimschoots de EEDI-vereisten (Energy Efficiency Design Index) van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). De nieuwe schepen zullen een evolutie zijn van het World Class-prototype met innovatieve oplossingen om de energie-efficiëntie te maximaliseren, waarbij uitgebreid gebruik wordt gemaakt van warmteterugwinning en andere technologische oplossingen, zodat de schepen een nog kleinere ecologische voetafdruk hebben. Bovendien zullen de nieuwe schepen kunnen varen op een aantal alternatieve brandstoffen, waaronder biomethaan en synthetisch methaan, evenals groene methanol. De schepen zullen ook worden uitgerust met de volgende generatie dual-fuel verbrandingsmotoren, met minder methaanlekkage.
Pierfrancesco Vago, Executive Chairman MSC Cruises: “We zijn vastbesloten om onderzoek te doen naar en te investeren in toekomstige milieutechnologieën zodra deze beschikbaar zijn, zodat we vooruitgang kunnen blijven boeken op onze weg naar het koolstofvrij maken van onze vloot met als doel nul netto broeikasgasemissies in 2050.”
De nieuwe schepen van wereldklasse zullen zijn uitgerust met een walstroomaansluiting om de koolstofuitstoot in de haven te verminderen; de meest geavanceerde afvalwaterbehandelingssystemen die zijn ontworpen in overeenstemming met de IMO; nieuwe ontwikkelingen op het gebied van afvalbeheer; en een volledige reeks energiezuinige apparatuur aan boord om het motorgebruik en de energiebehoefte van hotels te optimaliseren en zo de uitstoot verder terug te dringen.
Foto: MSC World Europa © MSC Cruises