“Discovery Channel” – die naamsvergissing zette Greet Vandebos, Head of Leisure Sales bij Brussels Airlines, ertoe aan om Belgische reisprofessionals uit te nodigen om ze een dag lang onder te dompelen in alle facetten van Discover Airlines. Die kennismaking vond woensdag 20 november plaats in het hoofdkwartier van de Lufthansa-dochter op de luchthaven van Frankfurt. Daarbij tekenden, naast TravMagazine, ruim twintig reisprofessionals present.
Dat er in België weleens verwarring voorkomt over de exacte naam van Discover Airlines , is niet onoverkomelijk vanwege het korte bestaan van de zustermaatschappij van Brussels Airlines. De eerste vlucht dateert van juli 2021, toen de luchtvaart nog volop in herstel was van de coronapandemie. Destijds startte de luchtvaartmaatschappij overigens op onder de naam Eurowings Discover. Daarenboven vervoerde Discover Airlines in de eerste tien maanden dit jaar ongeveer 11.000 Belgische passagiers, wat neerkomt op ongeveer 2 procent van hun klantenbestand. De Belgische markt is dus peanuts in vergelijking met de 8 miljoen reizigers die in de afgelopen drie jaar aan boord stapten van een Discover Airlines-toestel.
Met de naamswijziging in september 2023 was er echter ook een metamorfose van het imago. Discover Airlines ontpopte zich tot de ‘quality leisure’-maatschappij van de Lufthansa Group, terwijl het voorheen nog werd gerelateerd met het lagekostenstatuut van Eurowings. Discover Airlines-CFO Marco Goetz en Florian Homm, Senior Manager Sales Channels, benadrukten beiden stellig dat de maatschappij sinds de herpositionering vrijwel dezelfde premiumdiensten aanbiedt als Lufthansa – op de niet-inbegrepen alcoholische dranken op long haul vluchten in economy class na.
Positie binnen de grootste Europese luchtvaartgroep
De in Frankfurt en München gevestigde luchtvaartmaatschappij heeft met de merkvernieuwing het ‘oude geel’ van Lufthansa geïntegreerd in haar nieuwe logo en toont daarmee aan in welke mate Discover Airlines nog gelieerd is met haar moedermaatschappij. Toch onderscheidt de maatschappij zich categorisch in doelgroep en bestemmingen. De gemiddelde leeftijd van een passagier is 45 jaar, vergeleken met 55 jaar van de Lufthansa Group. Verder maken koppels en gezinnen op vakantie het leeuwendeel van het klantenbestand uit, in tegenstelling tot het zakelijke cliënteel van Lufthansa. Daarmee gaat Discover Airlines de concurrentie aan met haar Duitse tegenhanger Condor.
Wat de bestemmingen betreft voert Discover Airlines short, medium en long hauls uit. Zo vliegt de maatschappij onder meer richting het Spaanse Palma de Mallorca, het Egyptische Hurghada en binnenkort ook naar het Mexicaanse Tulum. Dat zijn toeristische bestemmingen waarvan de verkoop grotendeels zijn oorsprong vindt in de B2B-markt. Daarnaast vliegt de maatschappij ook op Noord-Atlantische en tevens minder klassieke bestemmingen, waaronder de Amerikaanse steden Orlando en Minneapolis, waar de B2B-verkoop vrijwel nihil is. Niettemin zijn dat cruciale aders om Discover Airlines rendabel te houden, zeker omdat de leisuremaatschappij geen ondersteunende verkoop heeft van een touroperator zoals bijvoorbeeld TUI fly, aldus CFO Goetz.
Wat tot slot de connectiviteit betreft, is het in feite mogelijk, net als met Air France in Parijs en KLM in Schiphol, zonder transfer te vertrekken vanuit Frankfurt. Er rijden dagelijks rechtstreekse treinen vanuit Brussel via Luik naar de Duitse luchthaven. Dat zou de verkoop van Discover Airlines op de Belgische markt mogelijk kunnen stutten.
Foto: De reisprofessionals die mee op stap waren naar Frankfurt – niet iedereen staat op de groepsfoto wegens haast om de trein te halen.
Geef een reactie