Op 19 september 2024 verliest Air Belgium de bescherming tegen haar schuldeisers, die werd verkregen door middel van de Gerechtelijke Reorganisatie Procedure, die maximaal één jaar kan duren.
Aangezien Air Belgium al bijna een jaar onder bescherming tegen haar schuldeisers staat, werd de luchtvaartmaatschappij dinsdag opgeroepen om voor de ondernemingsrechtbank van Nijvel te verschijnen. Hierbij kreeg zij de dringende opdracht om met een oplossing te komen voor haar aanhoudende financiële moeilijkheden. De geplande stemming kon niet plaatsvinden omdat de investeerder, waarop het plan gebaseerd was, op het laatste moment had afgehaakt.
In een communicatie aan haar leden op donderdag 5 september onderstreept de Vereniging Vlaamse Reisbureaus vzw (VVR) dat dit niet automatisch het einde of faillissement van Air Belgium betekent. “Air Belgium heeft steeds aangegeven dat de zowel hun cargo- als wet lease activiteiten rendabel zijn en ze deze verder kunnen uitbouwen. Bovendien is het niet uitgesloten dat er zich alsnog een investeerder of investeerders manifesteren, of dat er nog steeds gesprekken lopen.”
Daarenboven moet een faillissement steeds uitgesproken worden en dat is vandaag nog niet het geval. Hoe dan ook tikt de tijd voor Air Belgium om een oplossing te vinden.
Air Belgium is voor net iets minder dan de helft eigendom van de Chinese groep Hongyan, terwijl het overige deel grotendeels in handen is van de Waalse en Federale overheid via investeringsfondsen. Sinds het ontstaan van de luchtvaartmaatschappij in 2014 kreeg het bedrijf heel was crisissen voor de kiezen. Air Belgium topman Niky terzakis is in het verleden al in staat gebleken om telkens een oplossing te vinden voor de maatschappij. In de komende weken zal hoe dan ook duidelijk worden of Air Belgium in staat is om de nodige middelen en steun te vinden om haar activiteiten voort te zetten, of dat een drastischere uitkomst, onvermijdelijk wordt.