
In 2023 boekte Club Med een omzet van 1.981 miljoen euro. Daarmee zag het Franse bedrijf, gespecialiseerd in all-inclusive vakanties en luxeresorts wereldwijd, zijn omzet stijgen met 17 procent tegenover 2022 en 16 procent in vergelijking met het precovidniveau in 2019.
Club Med noteerde een operationele winstmarge van 9,5 procent, een stijging van 50 procent tegenover 2019. Volgens Club Med is dit resultaat te danken aan het optimaliseren van de balans tussen distributiekosten en omzet, alsook aan een gerichte strategie op het hogere marktsegment.
Ook het aantal klanten van Club Med groeide aanzienlijk tot 1,5 miljoen, wat een stijging van 16 procent betekent ten opzichte van 2022. Deze groei is voornamelijk toe te schrijven aan het herstel in Azië na de reisbeperkingen als gevolg van de pandemie in 2022, klinkt het bij Club Med. Bovendien steeg de totale gemiddelde bezettingsgraad naar 70 procent, een toename van 3,4 procent vergeleken met 2022.
“Nadat Club Med al in 2022 terugkeerde naar het niveau van voor de pandemie, bereikte het in 2023 voor het eerst in zijn geschiedenis een bedrijfsvolume van bijna 2 miljard euro. De operationele marge van bijna 10 procent, een stijging van 50 procent ten opzichte van 2022, en het hoge niveau van het nettoresultaat tonen het succes van het nieuwe businessmodel van Club Med, waarvan de transformatie in 2004 begon”, zegt Henri Giscard d’Estaing, voorzitter van Club Med.
Het resortsegment bereikte een recordniveau van 174 miljoen euro, een stijging van 64 procent ten opzichte van 2022 en meer dan 70 procent in vergelijking met 2019.
De verkoop aan de Belgische markt heeft in lijn met deze wereldwijde trend zijn gestage groei voortgezet. De verkoop voor 2024 ligt op koers om met 10 procent te stijgen in het aantal boekingen vergeleken met 2023. Deze groei is voornamelijk te danken aan vakanties in berggebieden, zowel ‘s winters als ’s zomers. Ook Vlaanderen draagt hiertoe bij dankzij de recente investeringen van Clud Med in de regio, klinkt het bij het bedrijf.
De boekingen voor de eerste helft van 2024 zetten deze groeiende trend voor de globale markt voort. Het aantal boekingen steeg in de eerste jaarhelft met 14 procent tegenover dezelfde periode in 2023.