Brussels Airlines heeft tijdens de piekperiode van juli en augustus ruim 1,7 miljoen passagiers vervoerd, verdeeld over zowat 12.000 vluchten. De Belgische luchtvaartmaatschappij kijkt daarmee naar eigen zeggen terug op een succesvolle zomer.
Ondanks de uitdagingen die de drukste periode van het jaar met zich meebrengt, laat Brussels Airlines weten dat ze volgens gegevens van luchtvaartanalysebureau Cirium in de top 5 meest punctuele grote luchtvaartmaatschappijen in Europa staat.
In de zomerperiode vertrok 99 procent van de vluchten volgens schema. “Hier en daar moest een vlucht geannuleerd worden, voornamelijk als gevolg van externe factoren zoals de spanningen in het Midden-Oosten, die leidden tot annuleringen van vluchten op de route naar Tel Aviv”, aldus Brussels Airlines. Dinsdag kondigde de maatschappij aan dat deze route vanaf donderdag 5 september wordt hervat.
72 procent van alle vluchten vertrok dit jaar tot nu toe binnen 15 minuten na de geplande vertrektijd. De vluchtvertragingen werden volgens Brussels Airlines voornamelijk veroorzaakt door bijvoorbeeld onweer, een tekort aan luchtverkeersleiders in sommige Europese landen, en af en toe lange wachtrijen bij de grenscontrole op Brussels Airport.
Over dat laatste erkent Tilman Reinshagen, COO van Brussels Airlines, in een verklaring dat “er nog steeds verbeterpunten zijn, zoals de verdere uitrol van de elektronische poorten voor de paspoortcontrole voor onze langeafstandsvluchten naar sub-Saharaans Afrika”. Dat zou volgens Reinshagen leiden tot kortere wachttijden bij de grenscontrole, en dus tot minder vertragingen van vluchten terwijl de maatschappij op bepaalde passagiers wacht.