Brussels Airlines plant het komende zomerseizoen haar capaciteit met 18 procent op te krikken tegenover de zomer van 2024. Daarvoor zal de Lufthansa-dochter zes extra vliegtuigen, waaronder een langeafstandstoestel, inzetten.
Om die reden is Brussels Airlines ook op zoek naar 370 nieuwe personeelsleden. Het gaat om 190 extra cabinemedewerkers, 50 piloten, 60 luchthavenmedewerkers, 40 technici en 20 personeelsleden in het hoofdkantoor.
Met deze extra capaciteit zal Brussels Airlines onder meer de frequentie op tal van Zuid-Europese bestemmingen opschroeven. Er wordt ook een bestemming toegevoegd aan het Europese netwerk: Funchal, de hoofdstad van het Portugese eiland Madeira. De zomerplanning bestaat in totaal uit 91 bestemmingen, waarvan 71 deel uitmaken van het Europese netwerk. Details over het langeafstandsnetwerk volgen later.
Binnen de Lufthansa Group worden er ook enkele bestemmingen doorgeschoven. Lufthansa speelt München en Frankfurt door aan Brussels Airlines. Zustermaatschappij Swiss hevelt dan weer Zürich en Genève over.
Structurele winstgevendheid als basis voor groei
De capaciteitsuitbreiding ligt in lijn met het herstel na de coronapandemie. Brussels Airlines boekte vorig jaar voor het eerst sinds 2018 zwarte cijfers, met een operationele winst van 53 miljoen euro. Ook in het afgelopen zomerkwartaal zette de Lufthansa-dochter een recordprestatie neer, met een bedrijfswinst (ebit) van 78 miljoen euro, een stijging van 8 procent.
In een interview met TravMagazine in september vorig jaar benadrukte Brussels Airlines-CEO Dorothea von Boxberg dat ‘structurele winstgevendheid een prioriteit is, omdat het de basis vormt voor gezonde groei. Eerst moet er winst zijn om de rest mogelijk te maken.’ Deze strategie lijkt nu zijn vruchten af te werpen, met de geplande capaciteitsuitbreiding voor komende zomer.
Geef een reactie