
TUI heeft het merk Magic Life opgefrist en exploiteert nu een pas gerenoveerde TUI Blue Atlantica Sungarden Park onder eigen label. Ook zijn er nieuwe projecten gepland voor Magic Life en Robinson. En dan is er nog het project van een nieuw luxe hotelmerk.
Met de terugbetaling van de laatste staatssteun heeft TUI zichzelf wat ademruimte gegeven om vanuit de crisismodus in het offensief te kunnen gaan. TUI-baas Sebastian Ebel kondigde vorig jaar al – met betrekking tot het hotelwezen – aan dat het niet op eigen vastgoed wilde vertrouwen, maar op samenwerkingsverbanden. “Asset Right” noemt de TUI-baas de strategie, die vooral gebaseerd is op beheer- en franchisecontracten, waarbij TUI inspraak heeft in de inrichting van de faciliteit en verantwoordelijk is voor de verkoop.
Een goed voorbeeld hiervan is de samenwerking met de Griekse hotelketen Atlantica, die op 30 april een pas gerenoveerde faciliteit onder het label TUI Blue Atlantica Sungarden Park op Cyprus opende. Het hotel aan de rand van Ayia Napa werd met 33 kamers uitgebreid tot 191 kamers. Daarnaast is het spagedeelte volledig gerenoveerd. De partner Atlantica zou ook in beeld kunnen komen bij het nieuwe luxe hotelmerk dat TUI-baas Sebastian Ebel in de winter aankondigde, “dat geen TUI zal heten”. Voorlopig wil TUI nog niet teveel informatie prijs geven, maar in de wandelgangen horen wij wel dat de beslissing om een “eigen” luxe hotelmerk op de markt te brengen, genomen is. Dat merk zou zich hoger in de markt positioneren dan bijvoorbeeld het Palace label van RIU.
De samenwerking tussen TUI en Atlantica Hotels & Resorts begon oorspronkelijk toen TUI de distributie van vier Atlantica hotels overnam. Tegenwoordig omvat de in 2001 opgerichte joint venture tussen beide bedrijven alle 46 hotels van de familiehotelketen in Griekenland en Cyprus. “Ik heb er alle vertrouwen in dat we in het zomerseizoen van 2023, dat net begint, voor het eerst de grens van 500.000 gasten zullen overschrijden”, zei Dimitris Nicolaides, CEO van Atlantica onlangs in een gesprek met Duitse journalisten.
De joint venture exploiteert hotels onder het merk Atlantica en resorts onder de merken TUI Blue, TUI Magic Life en TUI Suneo. Ongeveer de helft van de hotels zijn vijfsterrenfaciliteiten, de rest heeft vier sterren. Ongeveer 60 procent van de hotels is eigendom van Atlantica, terwijl de Griekse hotelketen de exploitatie van de overige 40 procent beheert. In alle gevallen zorgt TUI voor de exclusieve distributie van de hotels op alle markten waar de groep een sterke positie heeft.
Foto © TUI