Air New Zealand wil in 2024 als eerste in de luchtvaartsector volledig horizontale (lie flat) bedden in economy class lanceren.
Onder de naam Economy Skynest worden stapelbedden geïnstalleerd op nieuwe Boeing 787-9 Dreamliners. Deze toestellen gaan op ultralange afstandsroutes vliegen, zoals Auckland-Chicago en de route Auckland-New York JFK, die Air New Zealand in september zal lanceren.
Economy Skynest bestaat uit twee rijen van drie stapelbedden in een afgesloten capsule. Air New Zealand had in 2020, voor de coronacrisis, al ontwerpen van Skynest getoond.
Elk stapelbed wordt uitgerust met verlichting die is ontworpen om te slapen. De bedden zijn volledig vlak, opgemaakt met echte matrassen met verkoelende kussens en beddengoed. Ze bevinden zich achterin het vliegtuig, direct achter de premium economy-cabine.
Maar zoals alles wat vandaag de dag met vliegen te maken heeft, staan er veel kleine lettertjes in deze aankondiging van Air New Zealand. Zo zijn de stoelen niet inbegrepen in de prijs van een economy-ticket.
Economy SkyNest is een apart product (stapelbedden van drie hoog) en alleen te boeken in tijdslots van vier uur. Dat komt overeen met de hoeveelheid tijd die volgens Air New Zealand nodig is om passagiers twee slaapcycli toe te staan (die meestal circa 90 minuten zijn, zegt de maatschappij, red.)
Elk vliegtuig dat ermee is uitgerust, heeft zes van deze bedden/capsules, die tussendoor door cabinepersoneel worden gereinigd.
Het is nog niet bekend welk prijskaartje aan het gebruik van de bedden van Economy Skynest hangt.
Volgens Air New Zealand is Economy Skynest een ‘game changer’ voor reizigers in economy class. (Foto Air New Zealand).