
Meer dan 10.000 hotels uit heel Europa hebben zich aangesloten bij een omvangrijke collectieve schadeclaim tegen Booking.com. Dat heeft Hotrec, de overkoepelende organisatie van de Europese hotelsector, bekend gemaakt.
Vanwege de grote belangstelling heeft Hotrec de aanmeldingsdeadline voor hotels die zich willen aansluiten bij de collectieve rechtszaak verlengd tot 29 augustus.
De hotels eisen compensatie voor financiële verliezen die zijn veroorzaakt door het gebruik van een volgens hen illegale ‘beste prijs’-clausule door Booking.com.
De zogeheten pariteitsclausules van Booking.com, die al jaren wordt bekritiseerd door de hotels, is een contractuele afspraak waarbij een hotel wordt verplicht op Booking.com altijd dezelfde (of betere) prijs en beschikbaarheid te bieden dan via andere verkoopkanalen, zoals de eigen hotelwebsite, andere boekingsplatforms of reisbureaus.
De collectieve rechtszaak wordt gecoördineerd door de Hotel Claims Alliance Foundation en ondersteund door Hotrec en meer dan 30 nationale hotelassociaties. Een internationaal team van juristen begeleidt het proces.
Het doel is om financiële compensatie te verkrijgen voor hotels die onder prijspariteitsclausules vielen, dus afspraken waarbij hotels op geen enkel ander kanaal, inclusief hun eigen website, een lagere prijs mochten aanbieden. Deze clausules zijn inmiddels door het Europees Hof van Justitie als onwettig bestempeld (uitspraak van 19 september 2024, red.)’, meldt GTP News.
Deelnemen aan de rechtszaak is voor hotels gratis en brengt geen financieel risico met zich mee, omdat de proceskosten worden gedragen door externe procesfinancier. Alle hotels binnen de EU die met Booking.com hebben samengewerkt en die destijds verplicht waren tot prijspariteit, komen in aanmerking voor deelname, zegt Hotrec.
Booking.com weerspreekt de aantijgingen in een reactie aan fvw|TravelTalk. Volgens het bedrijf is het onjuist dat het Europese Hof van Justitie zou hebben geoordeeld dat de prijspariteitsclausules van Booking.com in strijd zijn met het mededingingsrecht.
‘Als Hotrec dat suggereert, is dat misleidend’, stelt een woordvoerder van Booking.com. ‘Het Hof heeft niet vastgesteld, en zelfs niet onderzocht, of onze prijspariteitsclausules daadwerkelijk mededingingsverstorende effecten hadden of überhaupt enig effect hadden op de concurrentie.’
Volgens Booking.com vormt de uitspraak van het Hof dan ook geen juridische basis voor schadeclaims. ‘Indien nodig zullen wij onze standpunten in de rechtszaal blijven verdedigen. Wij zijn ervan overtuigd dat pariteitsclausules géén inbreuk maken op het mededingingsrecht’, besluit het bedrijf.
Op boekingsplatforms zoals Booking.com, HRS en Expedia kunnen consumenten eenvoudig hotels en andere accommodaties vergelijken en rechtstreeks boeken. Bij elke succesvolle boeking ontvangt het platform een commissie van het hotel. Deze kosten worden doorgaans in de kamerprijs verwerkt, waardoor de klant indirect meebetaalt.
Bij directe boekingen via het hotel zelf is er geen sprake van commissie. In principe zouden deze kamerprijzen dus lager kunnen zijn. Juist daar grepen de zogeheten ‘bestprijsclausules’ van Booking.com in: hotels werd verboden om hun kamers via eigen verkoopkanalen goedkoper aan te bieden dan op het platform van Booking.com.
Booking.com ligt de laatste tijd behoorlijk onder vuur.
De Consumentenbond en Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) kondigden eind juni dit jaar aan dat zij een collectieve rechtszaak tegen Booking.com beginnen.
De organisaties beschuldigen het boekingsplatform van machtsmisbruik, het belemmeren van concurrentie en het misleiden van consumenten. Daarnaast eisen zij een schadevergoeding voor alle benadeelde consumenten. Ruim 230.000 consumenten hebben zich inmiddels aangemeld bij deze massaclaim.
Italiaanse werknemers van Booking.com staken maandag vanwege een aangekondigde ontslagronde. Het bedrijf wil in Italië negen mensen op het hoofdkantoor ontslaan, van de in totaal 150 werknemers, zonder dat er een akkoord met de vakbonden ligt. In Nederland, waar het hoofdkantoor is gevestigd, zijn de bonden er wel uit gekomen met het boekingsplatform. (Foto Jas Rolyn/Unsplash)