
Booking.com zag in het voorbije anderhalf jaar het aantal oplichtingsgevallen “tot 900 procent” toenemen. Het boekingsplatform linkt deze forse toename direct aan de intrede van de wijdverbreide kunstmatige intelligentie (AI).
“We hebben al last van phishinggevallen sinds de vroege dagen van e-mail, maar dat is pas recent echt opgeveerd sinds ChatGPT is gelanceerd”, aldus Marnie Wilking, de beveiligingsdirecteur van Booking.com. “Aanvallers gebruiken zeker AI om aanvallen te lanceren die e-mails veel beter namaken dan ooit tevoren.”
Dankzij AI-modellen kunnen oplichters heden ten dage veel eenvoudiger hotels en andere accommodaties realistisch nabootsen. Het gaat hier om zowel foto’s als tekst. Daardoor kan niet alleen de consument, maar ook Booking zelf de valse advertenties en mails moeilijker detecteren.
De reiswebsite zet nu zelf ook diverse AI-modellen in om het gevecht aan te gaan met de oplichters. Of dat Booking de oplichters hiermee op snelheid kan pakken, is hoogst onzeker. Als antwoord daarop geven diverse mediabedrijven tips en tricks aan de consument om phishing te detecteren. Wij kunnen daarentegen alleen maar aanraden je vertrouwen in de handen van de georganiseerde reissector te leggen.