
Expedia gaat een uitgebreid partnerschap aan met het B2B-platform Amadeus. De reissite zal de NDC-technologie (New Distribution Capability) van Amadeus integreren in zijn systemen.
Een woordvoerder van Expedia Group zei dat het partnerschap met Amadeus het online reisbureau in staat zal stellen zijn NDC-gebaseerde serviceopties te versnellen. “Daarmee zullen reizigers profiteren van dynamischere aanbiedingen en een breder scala aan concurrerende tarieven inclusief nevendiensten, wat uiteindelijk zal leiden tot rijkere reizigerservaringen”, zei de woordvoerder van Expedia Group.
Amadeus zei dat de samenwerking Expedia ook in staat zou stellen om diensten verder te personaliseren. Expedia weigerde echter te specificeren welke diensten het zou kunnen toevoegen.
Er zijn een reeks diensten die luchtvaartmaatschappijwebsites voor de vlucht aanbieden die de meeste online reisbureaus niet doen. Daaronder vallen Wi-Fi, maaltijden en dranken, een vroege instap, toegang tot de lounge en ruimte voor de handbagagevakken boven de zitplaats.
Amadeus gelooft dat het zijn relaties met zowel luchtvaartmaatschappijen als online reisbureaus kan benutten – het biedt al vluchtconnectiviteitsdiensten aan veel online reisbureaus – om NDC te promoten. “Voortbouwend op onze relaties met zowel luchtvaartmaatschappijen als reisverkopers, bevinden we ons in een sterke positie om sectorwijde samenwerking om NDC te bevorderen ten voordele van alle reizigers,” aldus Sam Abdou, Amadeus’ Executive Vice President Global Sales Airline IT, Distribution and Global Online Travel Agencies.
De NDC-technologie is ontwikkeld door de internationale luchtvaartorganisatie IATA. Het heeft online reisbureaus, zoals Expedia, Booking.com en MakeMyTrip in staat gesteld om passagiers hun stoelen van tevoren te laten selecteren voor veel luchtvaartmaatschappijen. Dat kon voorheen alleen rechtstreeks via de website van de luchtvaartmaatschappij.