
Het Toerismebureau van Thailand (TAT) heeft de strategische richting voor 2024 aangekondigd met als doel de toeristische sector verder te verbeteren en duurzame normen te bevorderen. Hierbij worden de zachte krachten van Thailand benut om hoogwaardig en duurzaam toerisme te promoten en ontwikkelen.
“2024 wordt het jaar waarin we veerkracht versnellen en het toerisme van Thailand transformeren naar hoogwaardig en duurzaam toerisme, met nadruk op verbetering en vooruitgang van ons toeristische ecosysteem,” aldus de heer Yuthasak Supasorn, gouverneur van TAT. “Om een nieuw ecosysteem te creëren, moeten we minder afhankelijk worden van het aantal toeristen en ons meer richten op het verhogen van de uitgaven per toerist, het aantrekken van kwaliteitstoeristen, het ontwikkelen van de toeleveringsketen met onze partners en het eerlijk verdelen van inkomsten naar lokale gemeenschappen. We moeten een balans creëren tussen economische welvaart, sociaal welzijn, milieuwelzijn en menselijke wijsheid.”
Om de toerisme-industrie van het land te versterken, zet TAT zich in voor het opbouwen van een toerismebeschermingssysteem met langdurige immuniteit, zodat de sector bestand is tegen mondiale crises en vooruit blijft gaan.
De 4 belangrijkste factoren voor toerismebescherming zijn: 1) Versterken van de toeleveringsketen met kwaliteit en duurzaamheid om te voldoen aan de groeiende vraag en inkomsten eerlijk te verdelen onder de lokale gemeenschap. 2) Ontwikkelen van factoren die het toerisme en toeristische infrastructuur ondersteunen om veilig en soepel reizen mogelijk te maken. 3) Benutten van digitale transformatie door middel van innovatie en technologie om toegevoegde waarde en duurzaamheid te creëren voor de toerisme-industrie. 4) Effectief extern risicobeheer.
Voor de internationale markt zijn er vijf richtingen opgesteld om de buitenlandse markt te stimuleren, namelijk:
1) Versterken van het duurzaamheidsimago van Thailand en het gebruik ervan als uniek verkoopargument voor het land, met als doel het bewustzijn van het merk Kinnaree (Thailand Tourism Awards) te versterken onder internationale reizigers.
2) Betreden van opkomende kwalitatieve markten, met name in Europa en het Midden-Oosten, en andere potentiële segmenten zoals Oya Rich, zakelijke reizigers en bruiloften en huwelijksreizen.
3) Zoeken naar nieuwe partners en samenwerking uitbreiden met internationale partners zoals Tourism Cares, Alipay en WeChat.
4) Bevorderen van reizen over land via de hogesnelheidstrein tussen de Volksrepubliek China, Laos en Thailand.
5) Versterken van de marketing met digitale inhoud, zoals het gebruik van virtuele influencers om Thailand te promoten bij Generatie Z en Y.
Voor de binnenlandse markt ligt de focus op het stimuleren van Thais om in Thailand te reizen, het verhogen van de reisfrequentie en het eerlijk verdelen van het toerisme-inkomen naar de lokale gemeenschappen, om zo inkomsten voor alle sectoren gelijkmatig te genereren. TAT zal ook de sterke punten van de Thaise zachte kracht (5F) presenteren en betekenisvolle reiservaringen benadrukken in alle vijf regio’s van Thailand.
In de ‘Noordelijke Regio’ wordt nostalgie opgeroepen door middel van lokale kunst en ambachten en de zachte kracht van het noorden.
In de ‘Centrale Regio’ wordt de nadruk gelegd op de vreugde van reizen met behulp van de 4HD of de 4 Happy Definitions, die tot doel hebben om frequente reizen in de Centrale Regio te stimuleren.
In de ‘Noordoostelijke Regio’ wordt gebruikgemaakt van heerlijk Isan-food en de Michelin Gids om de binnenlandse reishonger naar het noordoosten op te wekken.
In de ‘Oostelijke Regio’ worden de gastronomische geneugten, lokale overtuigingen, bestemmingen voor uitstapjes en verantwoord toerisme in de spotlights gezet.
In de ‘Zuidelijke Regio’ worden spannende culinaire hoogstandjes, natuur, bijgeloof en flexibel werken in het zuiden aanbevolen.
Voor de marketingcommunicatie in 2024 wordt het merk ‘Amazing Thailand’ zowel voor de binnenlandse als internationale markten geïmplementeerd. Het belangrijkste concept is ‘Create Your Great Moment Now’, dat wordt gecommuniceerd naar binnenlandse toeristen, terwijl de ‘Meaningful Relationship’ wordt gecommuniceerd naar internationale reizigers om hen aan te moedigen betekenisvolle verbindingen aan te gaan met de lokale bevolking en gemeenschap.
TAT zal met de particuliere sector samenwerken om de vijf zachte krachten van Thailand te versterken in het kader van het project Brand Collaboration: Amazing Thailand x 5F.
Voor 2024 heeft TAT de doelstellingen vastgesteld. Bij het best mogelijke scenario wordt een totale omzet van 3 biljoen Baht verwacht, waarvan 1,92 biljoen Baht uit internationaal toerisme en 1,08 biljoen Baht uit binnenlands toerisme. TAT verwacht in 2024 35 miljoen buitenlandse toeristen te verwelkomen en 200 miljoen binnenlandse reizen te inspireren,” concludeerde mevrouw Thapanee.