
Zowel toerisme ondernemers als de overheid, willen iets doen aan de verouderde en al lang niet meer eigentijdse “shoppingcenters” in het zuiden van Gran Canaria. Er gaan veel stemmen op die de verschillende bevoegde overheden vragen om actie te ondernemen op dit gebied, zoals de Federatie van Horeca en Toerisme Ondernemers van Las Palmas of enkele professionals die aan Tourinews uitlegden dat de situatie in het zuiden van Gran Canaria “een ode aan de verwaarlozing” is en opriepen tot “een revolutie in de hele amusementsindustrie in het zuiden”.
Nu is het de Kamer van Koophandel van Gran Canaria die, op verzoek van Turismo de Gran Canaria (Cabildo de Gran Canaria), interventies naar voren brengt die moeten worden uitgevoerd in winkelcentra. In hun rapport over de renovatie en modernisering van winkelcentra in toeristische gebieden van San Bartolomé de Tirajana benadrukken ze dat er actie moet worden ondernomen “als reactie op de verslechtering van de winkelcentra” in de gemeente, en dat het dringend noodzakelijk is om een belangrijk deel ervan te moderniseren en te verbeteren.
De voorzitter van de toerismecommissie van de Kamer, Santiago de Armas, wees erop dat de modernisering en verbetering van de winkelcentra in het zuiden van het eiland een noodzaak is voor de bestemming om relevant te blijven in een commerciële omgeving die voortdurend in ontwikkeling is. “Er moet een serieuze politieke toezegging zijn om deze projecten te kunnen uitvoeren, en een consensus tussen de verschillende overheden en het particuliere initiatief”, bevestigde hij.
Het is goed, dat een absolute succesbestemming zoals Gran Canaria de uitwassen van de toerisme groei van de afgelopen decennia aanpakt, en naast de hotellerie nu ook de toeristen-gerichte retail wil innoveren. Het zal alleen maar de tevredenheid van de nieuwe generaties toeristen ten goede komen.