
Twee reisbedrijven die elk aan de andere kant van de Belgische taalgrens actief waren, ontdekten dat ze op vlak van positionering, visie en strategische aanpak wel héél gelijkaardig werkten. Het gaat om Continents Insolites en Atlas Reizen. De moedermaatschappij van de eerste, IPM Group, heeft de tweede gekocht. Opgeteld werken in beide bedrijven zo’n 50 personen. De gelijkenissen tussen de twee bedrijven zijn voor de kenners van de toerisme markt duidelijk. De synergie ligt volgens beide managementteams vooral in de verdere ontwikkeling en gebruik van technologie. Samen zijn de bedrijven goed voor een omzet van ongeveer 25 miljoen.
Beide bedrijven staan aan “hun” kant van de taalgrens bekend als een garantie op kwaliteit, vakmanschap en innovatie. Atlas Reizen werd in 1980 opgericht door de familie Vanhauwere en wordt sinds 2002 geleid door Bert Uyttenbroeck, echtgenoot van Ann Vanhauwere. Buiten de reisbureau en tour operating activitieiten, heeft Atlas reizen onder het label Brilliant Ideas een eigen DMC voor België, Nederland, Luxemburg en Noord-Frankrijk. Onder het label Art Travel worden culturele reizen en daguitstappen georganiseerd.
Atlas Reizen heeft kantoren in Waregem (de thuisstad van het bedrijf en de stichtende familie) en Antwerpen. Continents Insolites is aanwezig in Brussel, Parijs en Lyon. Bert Uyttenbroeck en Hervé Ollagnier blijven CEO van respectievelijk Atlas reizen en Continents Insolites, waarbij Hervé leider is van de gehele toeristische tak van IPM Group. Bert Uyttenbroeck heeft een overeenkomst, waarbij hij nog zeker drie jaar lang Atlas zal leiden.
In een gesprek met beide CEO’s legden zij sterk de nadruk op de gelijklopende visie van beide merken op service, kwaliteit en duurzaamheid, en op het feit dat dezelfde waarden worden nagestreefd.
Het volledige verhaal leest u in TravMagazine BeLux 11 van 2 juni 2023.
Foto © Shutterstock