
“Kijk, dat zou ik nu ook graag eens zelf doen tijdens mijn vakantie, zie.” Het was een zeer ervaren rot in het reisvak, die tijdens het diner aan boord van het CroisiEurope rivierschip de Lafayette rond zich keek, en de zon zag ondergaan aan het einde van het Brussels kanaal. Hij had het over een riviercruise, één van die vakantie-niche producten waar nog steeds te veel vooroordelen over bestaan. Dat soort vooroordelen verdwijnen snel als je één van de presentaties van een zoals altijd enthousiaste en goedlachse Gualtiero Togneri bijwoont. Hij is de trotse baas van de rederij in België en Nederland, én organisator van een reeks van opendeurdagen voor reisprofessionals, die van Amsterdam over Rotterdam naar Brussel (eigenlijk Neder-over-Heembeek) leidde.
Co-host op het schip was een airline, die altijd oor heeft naar participatie in een origineel event: Emirates. Hier was het Sales Manager Yves Vanhaack die de key sales arguments voor de Gulf airline voorstelde. Met 14 vluchten per week vanuit Brussel is de airline een waar powerhouse als het op verbindingen naar Dubai en vervolgens de rest van de wereld aankomt. Belangrijke punten: de gemiddelde leeftijd van de vloot is zo’n 8 jaar, de businessclass en uiteraard first class concepten worden nog steeds verder gefinetuned, en een nieuwe klasse “Premium Eco” wordt gelanceerd. Zowel Yves als zijn baas, countrymanager Jean-Pierre Martin, zijn zichtbaar trots op “hun” maatschappij. Een tip: als je Jean-Pierre ontmoet, vraag hem dan eens hoe soms hemel en aarde moet bewogen worden om tegemoet te komen aan de eisen van de machtigen der aarde, als ze zich plots moeten verplaatsen met een hele entourage. Ik luisterde met open mond naar de recente trip van de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen.
Gualtiero Togneri is de trotse manager van een succesvol familiebedrijf, met 55 schepen en 1600 werknemers wereldwijd. Dat laatste kan je best letterlijk nemen, want CroisiEurope is marktleider in Europa, maar haar schepen varen ook in Zuidelijk Afrika, Egypte, Vietnam en Cambodja. Belangrijk: het gaat om all-in formules, met alle maaltijden en drankjes inbegrepen. Schepen variëren van capaciteit voor 16 tot 180 passagiers. Mijn persoonlijke conclusie na de geïnspireerde en inspirerende presentatie van Gualtiero: riviercruises is een niche met gigantisch potentieel. Het is aan de reisagent om de producten te leren kennen, om vooroordelen weg te gommen en om dit product te verkopen aan singles, gezinnen met kinderen en alle mogelijke groepen en groepjes van vrienden of mensen met gezamenlijke passies. Een reisagent, ook een man van vele oorlogen die vandaag zijn zoon nog een handje helpt in de zaak, was trouwens net terug van de Zuid-Afrika beleving met CroisiEurope. Hij was in de wolken: “Zelden ervaarde ik een dergelijke rijke, rustgevende vakantie vol impressies en met steeds een uiterst attente service.” Een weetje voor sommigen, wellicht: CroisiEurope beschikt ook over zeeschepen, die onder andere de Canarische Eilanden aandoen, net als bestemmingen op de Med en de Adriatische zee.
Yves Vanhaack, Emirates.