
Het format klopt, de luchtvaart industrie tekent massaal present, het regent pijpestelen en de parkings van Brussels Airport staan lekker vol: dit is maart 2023, dit is het moment voor onderscheidingen, gegeven door Brussels Airport aan hun belangrijkste partners. Het is sinds 2007 uitgegroeid tot één van die momenten waar iedereen uit de airline wereld naar uitkijkt. Opvallend: de ingehuurde comedian had het lastig om de zaal in zijn greep te krijgen, en bevestigde mij achteraf “dat hij zelden, voor één sector, zo’n diverse en heterogene groep van mensen, beroepen en karakters bij elkaar had gezien.” That’s the airline business, mister!
We pikken er vijf Awards uit voor onze travel sector lezers:
-Punctuality Award Long Haul: Qatar Airways
-Punctuality Award Short Haul: Air Europa
-Long Haul Network Development Award: United Airlines
-Short Haul Network Development Award: Transavia
Deze selectie in één zin samenvatten, zou iets kunnen zijn zoals: “De Amerikanen hebben veel minder schrik van het “war in Europe” syndroom dan ooit te voren, en kiezen voor hun eigen carrier, terwijl het Middle East volume blijft groeien, richting steeds sterker wordende hubs, en in de andere richting van de wereld wordt stipt richting Spanje gevlogen om van daaruit Centraal Amerika te bedienen, dat alles in een context van oprukkende Nederlandse carriers die al lang niet meer enkel de grensbewoners naar vakantie-oorden brengen.
Aan het einde van de Award uitreiking bleef er nog één Award blinken op de tafel, wat kenners een beetje verbaasde: die Diamond Award, die zou toch maar om de twee jaar worden toegekend? En vorig jaar won de patron van Air Belgium die toch? Arnaud Feist maakte al snel duidelijk dat het een bewuste keuze was om deze prijs ook dit jaar uit te reiken, gezien de bijzondere uitdagingen waar iedereen mee te maken had. Ze waren op voorhand niet zeker, maar voor alle zekerheid waren ze toch maar massaal aanwezig: het TUI Fly team bestormde het podium toen de luchthaven CEO meldde, dat het hele team van TUI Fly de Diamond Award uitgereikt kreeg wegens “uitzonderlijke collectieve prestaties, het nemen van verantwoordelijkheid op moeilijke momenten en het blijk geven van een uitzonderlijke customer care”. MD Gunter Hofman: “There is no “I” in team. I rest my case.”
Je kan elk moment bekijken op de Twitter feed van @BrusselsAirport