
Het wereldwijde luchtverkeer bereikte in december 77% van het niveau van 2019 en bijna 69% van het pre-pandemische verkeer over heel 2022, volgens de laatste gegevens van de International Air Transport Association (IATA).
Het binnenlandse verkeer bereikte in december 80% van het pre-Covid-niveau en lag over het hele jaar slechts 0,3 procentpunt lager.
De Europese luchtvaartmaatschappijen zagen hun inkomsten op jaarbasis verdubbelen ondanks het feit dat de capaciteit aanzienlijk minder steeg, namelijk met twee derde van die in 2021. De totale inkomsten van Europese luchtvaartmaatschappijen bleven in 2022 echter 22% lager dan in 2019 en de totale capaciteit daalde met 18%.
De capaciteit in Noord-Amerika was slechts 10% lager dan in 2019 en de inkomsten daalden met 11% op jaarbasis, terwijl de capaciteit in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied met slechts 13% daalde en de inkomsten met 14%.
De capaciteit van de luchtvaartmaatschappijen in het Midden-Oosten bleef daarentegen 25% lager en de inkomsten 26% lager dan in 2019, terwijl de capaciteit van de Afrikaanse maatschappijen 32% lager was dan vóór de pandemie en de inkomsten 1% lager.
Azië-Pacific bleef de zwaarst getroffen regio, met een capaciteit die half zo laag was als in 2019: 49% minder en 56% minder inkomsten.
IATA-directeur-generaal Willie Walsh merkt op: “De industrie verliet 2022 in veel sterkere vorm dan het inging, omdat de meeste regeringen Covid-19 reisbeperkingen ophieven tijdens het jaar en mensen profiteerden van het herstel van hun vrijheid om te reizen.”
Hij zei: “Dit momentum zal naar verwachting aanhouden ondanks de overreacties van sommige regeringen op de heropening van China. Het is essentieel dat regeringen de les leren dat reisbeperkingen en grenssluitingen weinig positieve gevolgen hebben om de verspreiding van besmettelijke ziekten af te remmen. Ze hebben echter een enorm negatief effect op het leven en de bestaansmiddelen van mensen en op de wereldeconomie.”