
Air Transat is het verhaal van een airline, gelieerd aan een TO, die vandaag is uitgegroeid tot een airline met nog een beetje TO activiteiten in Canada. De maatschappij bestaat 35 jaar, en viert volgend jaar de dertigste verjaardag van de verbinding Brussel – Montreal. Sales Manager Belux Tom Albrand gaf tijdens een feestelijke avond in centrum Brussel met de glimlach het woord aan zijn baas, Cyriel Cousin – Directeur Frankrijk, Benelux, Zwitserland en Duitsland die met vertrouwen maar ook opgelucht de woorden “we are back on track” uitsprak tijdens zijn toespraak, waarin hij kort de geschiedenis van Air Transat sinds 1987 schetste (met een eerste vlucht naar Mexico, met een Tristar) , en even stil stond bij de verschrikkelijke Covid-19 jaren.
Cyriel Cousin keek vervolgens met vol vertrouwen naar 2023, naar de drie wekelijkse vluchten vanuit Brussel naar Montreal, uitgevoerd met de nieuwe 321 NEO toestellen, waarmee 80% van de Europese bestemmingen bediend worden. Dit toestel scoort goed op vlak van duurzaamheid, onder andere door een 20% minder verbruik en 50% minder “geluidspollutie”. Cousin: “Vandaag, in 2022, kan geen enkele airline nog het duurzaamheidsdebat uit de weg gaan. Air Transat is op weg om zonder enig probleem de doelstellingen van 2035 te halen, met deze vlootvernieuwing.”
Een andere doelstelling is het verder uitbouwen van Montréal als hub van Air Transat voor Noord-Amerika, zodat de keuze voor de reiziger steeds groter wordt. Cousin voegde er fijntjes aan toe, dat het iets aangenamer en sneller is om de USA binnen te komen via Canada dan om pakweg in Miami de douane te moeten trotseren. Waarvan akte. Uiteraard zijn de verbindingen met de Canadese bestemmingen Québec, Toronto, Calgary en Vancouver zoals steeds soepel en gemakkelijk, vanuit Montréal.
We kijken alvast uit naar het “30 jaar Air Transat in Brussel” feest, volgend jaar. Faut le faire: volgend jaar opnieuw je verjaardag vieren, vijf jaar jonger. Just joking. And envious.
Foto © Air Transat