
TUI fly Belgium heeft een rationale beslissing genomen: het bedrijf vliegt vanaf volgende winter niet meer ‘op eigen vleugels’ naar de zuidelijke long haul bestemmingen. Naar Curaçao, Cancun en Punta Cana zal worden gevlogen met partner carriers, of met TUI fly vanuit Schiphol, ondersteund door een ‘groeiende cross-border verkoop’.
Naar verluidt komt dat doordat de Belgische vraag naar Caribische bestemmingen beneden de verwachtingen blijft. Ondanks verschillende aanpassingen aan het vluchtprogramma heeft TUI de winstgevendheid van de langeafstandsactiviteiten in België steeds verder onder druk zien komen, klinkt het.
Er was al een geruime tijd een overheveling van de 787’s bezig naar TUI Nederland. Even voor de duidelijkheid: dit heeft alles te maken met de grotere vraag vanuit Nederland naar bestemmingen zoals Curaçao, maar ook Aruba en Bonaire. Nederland heeft hier een historische binding mee, wat zich vertaalt in grotere interesse vanuit de markt.
Op vlak van leisure long haul zal de Belgische markt altijd moeilijk blijven: het is een kleine markt, waarbij de klantfocus in Vlaanderen anders ligt dan in het Franstalige landsgedeelte. Een goed voorbeeld hiervan is enerzijds Curaçao en anderzijds pakweg Guadeloupe.
Gestroomlijnde vloot
TUI fly Belgium zal zich naar eigen zeggen volledig richten op middellangeafstandsvluchten. De bestaande mid en short haul bestemmingen worden voor het allergrootste deel met TUI fly Belgium aangevlogen, vanuit Brussel en de regionale luchthavens.
Een en ander maakt de TUI fly-vloot dus wel conformer: die bestaat vanaf einde zomerseizoen enkel nog uit (vooral) Boeing 737- en Embraer E195-E2-toestellen.