Het nieuws over computerschermen die op “dead blue” overschakelen verspreidt zich nu snel over heel de wereld. Het gaat om alle mogelijke gebruikers van Microsoft systemen, zo blijkt uit de eerste berichten.
De luchtvaart ondervindt wereldwijd moeilijkheden, maar ook banken en ziekenhuizen en supermarkten melden dat bepaalde onderdelen van hun werksystematiek moeilijkheden ondervinden.
Luchtvaart en ziekenhuizen hebben één zaak gemeen: het gaat om veiligheid en gezondheid, dus mag er geen risico genomen worden. Als vluchten vertraagd worden of zelfs als een airline beslist al haar vliegtuigen tijdelijk op de grond te houden, is dit vaak een beslissing uit veiligheidsoverwegingen. Net als ziekenhuizen die operaties uitstellen – het gaat meestal om te voorkomen dat er systemen op kritische momenten zouden uitvallen.
Op dit moment is dit een “developing story”. Beslissingen zoals het stoppen van alle vluchten vanuit Sydney airport, worden volgens onze informatie op dit moment herbekeken. Ook Amerikaanse airlines die eerst kozen voor een “full grounding” zijn nu aan het overwegen of en hoe ze toch vluchten kunnen laten vertrekken.
De problemen zouden niet zozeer met vluchten en vluchtcontrole te maken hebben, maar eerder met check-in, aankondigingen en andere perifere activiteiten. Ook boekingssystemen ondervinden moeilijkheden.
Voorlopig lijkt het erop dat waar mogelijk er wordt overgeschakeld op ouderwetse, manuele oplossingen waar mogelijk – wat erop wijst dat het niet om een cyberaanval zou gaan, maar om een software glitch, maar dan wel één met wereldwijde consequenties.
Er wordt wel gevraagd om niet massaal de noodnummers te bellen, want er is (nog) geen zicht op wat er precies aan het gebeuren is, laat staan de impact op elke specifieke vlucht.
Ook hotels ervaren problemen met het inchecken, zo vernemen wij. Betalingssystemen in supermarkten zouden op vele plekken niet optimaal functioneren. De rode lijn blijkt voorlopig: het gaat om ondersteunende systemen, de essentiële IT systemen die het hart van elk bedrijf doen draaien ondervinden voorlopig geen problemen.
Wij houden die wereldwijde consequenties voor u in de gaten, maar we gaan ervan uit dat de diverse spelers (luchthavens, airlines) hun communicatie met de reissector en met de consument in het algemeen rechtstreeks zullen voeren.