
Virgin Trains heeft groen licht gekregen om het onderhoudsdepot Temple Mills in Oost-Londen te delen met Eurostar – het enige depot waar hogesnelheidstreinen gestationeerd kunnen worden. Daarmee komt het bedrijf een stap dichter bij zijn plan om vanaf 2030 treindiensten via de Kanaaltunnel te starten.
Daarbij zullen onder meer verbindingen worden aangeboden naar Paris-Nord, Brussels-Zuid en Amsterdam Centraal, met toekomstige plannen om verder uit te breiden naar Frankrijk, Duitsland en Zwitserland.
Nu de Britse spoorwegtoezichthouder ORR groen licht geeft, noemde Virgin-ondernemer Richard Branson de beslissing “de juiste voor consumenten”. “Het is tijd om een einde te maken aan dit dertig jaar durende monopolie en een vleugje Virgin-magie te brengen naar de Kanaaltunnelroute”, aldus Branson.
De toezichthouder verwacht dat de beslissing tot 700 miljoen pond (795 miljoen euro) aan investeringen en 400 nieuwe banen kan opleveren. Virgin moet echter nog wel toegang tot spoor, stations en veiligheidsvergunningen veiligstellen. Branson geeft alvast aan dat hij 12 treinstellen bij Alstom plant te bestellen.
Het nieuws valt vrijwel samen met Eurostars bestelling van 30 nieuwe dubbeldekstreinen bij Alstom, met een optie op nog eens 20. De investering van 2 miljard euro moet de vloot tegen 2031 uitbreiden van 51 naar 67 treinstellen, goed voor een capaciteitsgroei van 30 procent.

Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.