
Van 24 tot en met 26 januari vond in Antwerpen de jaarlijkse Vakantie Expo plaats. TravMagazine sprak met verschillende standhouders om hun evaluatie van deze editie te peilen. De schrapping van het Vakantiesalon van Brussel maakte het extra interessant om de mening van vertegenwoordigers van diverse reisorganisaties over de Vakantie Expo te horen. Ter verduidelijking: de Vakantie Expo in Antwerpen wordt georganiseerd door Epic Events, terwijl het Vakantiesalon in Brussel onder de verantwoordelijkheid valt van een andere organisator, namelijk FISA.
Inge Bracke (Juntas/We Are Dubai)
Inge Bracke, die aanwezig was op de Vakantie Expo met stands van zowel Juntas als We Are Dubai, kijkt positief terug op de beurs. “Het is voor ons altijd een zeer goede beurs,” zegt ze. “Ik merk bij elke editie een toenemende interesse van het juiste doelpubliek. Vooral het segment van 45-plussers en groepsreizen voelt zich aangesproken, en dat komt helemaal overeen met onze focus. Veel bezoekers hadden nog nooit van ons gehoord, en het persoonlijke contact op de beurs zorgt ervoor dat we die mensen beter kunnen bereiken. Dat is een enorme meerwaarde die je online niet kan vervangen,” aldus Inge Bracke. Over de invloed van het wegvallen van het Vakantiesalon in Brussel zegt ze: “Ik merkte wel wat extra drukte, maar het is moeilijk in te schatten of dat direct daarmee te maken heeft.”
(Lees verder onder de foto)
Hans Heymans (Captain Cruise)
Hans Heymans van Captain Cruise kijkt tevreden terug op zijn deelname aan de Vakantie Expo. “Dit was voor ons de beste editie tot nu toe,” vertelt Heymans. “De bezoekers kwamen met heel gerichte vragen en toonden echt veel interesse. Dat heeft zich zelfs meteen vertaald naar boekingen, iets wat we normaal nooit op een beurs doen.” Captain Cruise pakte op de beurs uit met een ‘open stand’ concept. “We hebben ervoor gekozen om te focussen op bestemmingen in combinatie met onze expertise. Dat bleek een succesformule. Het persoonlijke contact met bezoekers gaf ons ook de kans om een adviserende rol op te nemen, en dat werd duidelijk gewaardeerd.” Over het bezoekersaantal is Heymans eveneens positief. “Hoewel het soms wat rustiger leek in bepaalde delen van de hal, was het bezoekersprofiel sterk. Voor ons draait het niet om massa’s volk, maar om geïnteresseerde mensen die de tijd nemen. En dat gevoel hadden we deze editie zeker.”
(Lees verder onder de foto)
Patrick De Pauw (Connections)
“Onze stand was constant druk bezocht, wat natuurlijk een goed teken is,” vertelt Patrick De Pauw van Connections. “We merken echter dat veel bezoekers vooral op zoek zijn naar inspiratie en ideeën. Ze nemen die mee naar huis, overwegen hun opties, en handelen dan vaak later. Dat maakt het voor ons lastig om meteen een volledig beeld te krijgen van het resultaat, maar de zichtbaarheid die we krijgen, is absoluut waardevol.”
Hoewel het tijdens de beurs mogelijk was om direct te boeken, ziet De Pauw dat niet als de belangrijkste graadmeter. “Sommige bezoekers boeken ter plekke, maar het echte effect zie je pas later. De komende weken zullen we een duidelijker beeld krijgen van de impact. Het is vooral de zichtbaarheid en het persoonlijk contact dat telt, en daarin heeft de beurs haar waarde bewezen. Voor ons is de Vakantie Expo altijd een interessante gelegenheid om ons merk regionaal te versterken en nieuwe klanten aan te spreken.”
Veronique Rosenfeld (Imagine Travel)
“Een opvallende trend dit jaar was het grote aantal bezoekers dat nog geen concrete reisplannen had”, vertelt Veronique Rosenfeld van Imagine Travel. “Waar mensen vroeger met offertes van hun reisbureau kwamen en enkel nog de laatste bevestiging of details nodig hadden om te boeken, zag ik nu opvallend veel mensen die totaal nog niet wisten waar ze naartoe wilden. Sommigen twijfelden zelfs nog tussen Europa en een verre reis.” Wat betreft populaire bestemmingen viel Japan op. “Er was veel interesse, en niet alleen voor 2025. Veel mensen waren nu al bezig met plannen voor 2026. Het viel me op dat ze zich goed bewust waren van het budget dat zo’n reis vereist,” aldus Rosenfeld.
Over de stijging in bezoekersaantallen en de mogelijke invloed van het wegvallen van het Vakantiesalon in Brussel, blijft Rosenfeld nuchter. “Het blijft grotendeels een regionaal publiek uit Antwerpen en omstreken. Maar ik heb toch ook bezoekers uit West- en Oost-Vlaanderen gesproken, al blijft dat de minderheid.”
Geef een reactie