TUI heeft haar nettoverlies in het eerste kwartaal van haar boekjaar 2022/2023 met meer dan een derde op jaarbasis teruggebracht, nu haar reisactiviteiten zich blijven herstellen van de pandemie.
Tussen oktober en december boekte de Duitse groep een nettoverlies van 256,1 miljoen euro, een daling van 33,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, aldus het bedrijf dinsdag in een verklaring. Op te merken valt dat een verlies in deze maanden logisch is, en onderdeel uitmaakt van het geplande budget: de grote marges en de belangrijke volumes worden immer gerealiseerd in de zomermaanden. Hoe dan ook is de beperking van het verlies “bemoedigend” én medebepalend voor het resultaat op het einde van het boekjaar.
Het exploitatieverlies (EBIT) is gehalveerd van 274 miljoen in 2021/2022 tot 153 miljoen in 2022/2023. De Western Region – waaronder België en Nederland vallen – was iets minder succesvol dan de andere regio’s, maar dit wordt toegewezen aan de problemen op Schiphol. Er werd tijdens de persbriefing ook gewezen op de sterke boekingen in met name de Duitse en de UK-markt (N.v.d.r.: nogmaals een aanwijzing dat de Belgische consument best zo snel mogelijk boekt, om nog keuze te hebben uit het gehele TUI aanbod.)
“TUI heeft geprofiteerd van de aanhoudende reislust van mensen”, prees de in Hannover gevestigde groep. In het eerste kwartaal boekten 3,3 miljoen mensen reizen bij TUI, “een miljoen meer” dan in dezelfde periode vorig jaar, aldus het bedrijf.
Daardoor steeg de omzet van de groep in het eerste kwartaal op jaarbasis van 2,4 miljard euro naar 3,8 miljard euro, aldus de onderneming in haar persconferentie deze ochtend.
“Het boekingsmomentum voor de zomer van 2023 is bemoedigend,” zei de CEO van het bedrijf, Sebastian Ebel. Voor het komende zomerseizoen heeft de groep 8,7 miljoen boekingen ontvangen, een cijfer “boven het niveau van voor de crisis”, aldus TUI.
Dankzij zijn verbeterde financiële situatie is het concern vorig jaar begonnen met de terugbetaling van de financiële steun die de Duitse staat tijdens de pandemie heeft verleend.
By the way: in de UK heeft de runner-up Jet2 Holidays zijn ATOL licentie verhoogd, naar een bescherming voor 5,8 miljoen passagiers. TUI heeft vandaag een licentie voor 5,3 miljoen. Dat betekent dat Jet2 Holidays vandaag virtueel marktleider is. Gevraagd naar een reactie, deelt TUI UK aan TravMagazine Belux het volgende mee: “After a challenging few years’ for the travel industry, it’s great to see that Brits are very much back to booking their overseas holidays. The updated ATOL numbers are based upon a prediction for the coming year – and is something we constantly keep under review as each travel company renew their licence at different times.”
Met andere woorden: de strijd om het marktleiderschap in de UK is nog niet gestreden. Maar het is wel een dingetje, daar in de hyper competitieve UK.
Later vandaag houdt TUI een aandeelhoudersmeeting. Die is vooral belangrijk om het geplande terugbetalingsritme van de covid-periode leningen te kunnen realiseren. Voor de financiering van de terugbetalingen is een kapitaalverhoging met inschrijvingsrechten gepland. Het desbetreffende kapitaal is reeds goedgekeurd tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van 2022. Om de kapitaalverhoging tot een goed einde te brengen, moet het aandelenkapitaal van TUI AG eerst worden verminderd en moet het bestaande aantal aandelen dienovereenkomstig worden verminderd door aandelen samen te voegen. De maatregel creëert een betere uitgangspositie voor de herfinanciering van TUI. De aandeelhouders stemmen vandaag over deze stap.
© TUI Group