
TUI Group heeft een solide resultaat neergezet in het financiële jaar 2024. Het toerismeconcern zag zijn winst vóór rente en belastingen (onderliggende EBIT) groeien met 33 procent naar 1,3 miljard euro. TUI mikte zelf op een groei van minstens 25 procent.
Afgelopen jaar gingen 20,3 miljoen mensen op reis met TUI. Dat zijn er 1,3 miljoen meer dan vorig jaar. TUI zag zijn omzet dan ook klimmen met 12 procent tot 23,2 miljard euro, wat in lijn is met de vooropgestelde omzetgroei van 10 procent in 2024. “We hebben waargemaakt wat we hebben beloofd. 2024 was een zeer goed jaar voor ons”, aldus Sebastian Ebel, CEO van TUI Group. “We hebben dit jaar gewerkt aan een efficiëntere bedrijfsvoering en ons aanbod aangepast aan de veranderende vraag.”
Toch stond de West-Europese regio, waaronder België en Nederland valt, onder druk door minder vraag naar pakketvakanties voor verre bestemmingen en kosten in verband met de voortdurende transformatie van het bedrijf, waaronder hogere IT-investeringen. De Westelijke regio zag zijn winst voor rente en belastingen sterk teruglopen naar een totaal van 10 miljoen euro in vergelijking met 79 miljoen euro vorig jaar.
TUI’s divisie Holiday Experiences, die hotels, cruises en activiteiten omvat, was een belangrijke drijver van de resultaten. Hier nam de winst toe tot 1,1 miljard euro, mede dankzij betere operationele prestaties en een stijging van de gemiddelde kamerprijzen in de hotelketens, aldus TUI. Ook de cruisetak van TUI surfte mee op populariteitsgolf van de cruisesector. TUI voegde onlangs met Mein Schiff een zeventiende schip toe aan zijn vloot. De bezettingsgraad van de drie merken – TUI Cruises, Hapag-Lloyd Cruises en Marella Cruises – was gemiddeld 99 procent.
Groei in ‘opkomende markten’
Voor het lopende boekjaar verwacht TUI een omzetgroei van 5 tot 10 procent en een verdere stijging van de winst met 7 tot 10 procent.
TUI Belgium laat woensdag weten in een persbericht dat de boekingen voor de volgende zomer ‘een vlammende start’ kennen. Sinds de lancering op 8 november is het aantal reserveringen met 18 procent gestegen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Deze groei is volgens TUI te danken aan een verkorte vroegboekperiode bij veel hotels en een geslaagde Black Friday-campagne.
Afgezien daarvan meent Sebastian Ebel voor de groei van het volledige concern vooral te kijken naar de versterking van TUI’s positie in opkomende markten, omdat de Europese economie momenteel op een laag pitje draait. “We zien kansen voor nieuwe groei door extra klanten in markten die tot nu toe alleen als vakantiebestemmingen werden beschouwd. In deze landen worden we een reisaanbieder voor de lokale bevolking. Goede voorbeelden hiervan zijn TUI Iberia met Latijns-Amerika, evenals onze hotelgroeiregio’s met clusters in Afrika en Azië. Dit vermindert onze regionale afhankelijkheid van Europa in een tijd waarin de Europese economie weinig of niet groeit.”