Op 17 december 2024 bracht de Travel Alliance Christmas Edition professionals uit de reissector samen voor een workshop in het Van der Valk Brussels Airport. De vijf vaste leden van Travel Alliance – CroisiEurope, Lagrange, Sunny Cars, Travelworld en Disneyland Paris – werden aangevuld met een twintigtal andere partners, waaronder diverse niche-touroperators, luchtvaartmaatschappijen en hotelketens.
In de marge van de workshop hadden we een gesprek met Lieven Bossaert, bekend als General Manager van Travelworld, maar ditmaal sprekend uit naam van Travel Alliance.
Wat is Travel Alliance?
Lieven Bossaert: “Travel Alliance is een organisatie opgericht door en voor de reissector. Het bestaat al meer dan twintig jaar en ontstond in een tijd waarin samenwerkingen in de reissector minder vanzelfsprekend waren dan nu. Het is een samenwerkingsverband tussen vaste leden zoals Sunny Cars, Lagrange, Disneyland Paris, CroisiEurope en Travelworld. We zitten niet in elkaars vaarwater, maar vinden het wel leuk om samen te werken.”
Wat maakt deze traditie volgens u waardevol voor Travel Alliance en de betrokken partners?
“Vroeger organiseerden we meerdere regionale evenementen en hadden we grote stands op beurzen. Tegenwoordig wordt er minder frequent georganiseerd. Er worden nu zoveel events doorheen het jaar georganiseerd dat het soms geen meerwaarde heeft om daar nog extra’s aan toe te voegen. Maar onze jaarlijkse afsluiter blijft een vaste waarde. Het is een traditie geworden, en die houden we graag in stand.”
Hoe kijk je naar deze Christmas Edition?
“Het is een periode waarin het wat rustiger wordt, en iedereen geniet van die eindejaarsvibes. Het is een mooie manier om samen terug te blikken op het afgelopen jaar en alvast vooruit te kijken naar 2025. De deelnemers waren opvallend divers, met een mooie mix van Vlaamse en Waalse reisprofessionals.”
De keuze voor Brussels Airport is niet toevallig.
“Na de aanslagen op de luchthaven hebben we als sector besloten om onze evenementen hier te organiseren, als een sterk signaal van solidariteit en veerkracht. Sindsdien is de samenwerking met de luchthaven en haar partners alleen maar sterker geworden.”
Een van de kernwaarden van Travel Alliance is samenwerking.
“Dat klopt. Ik hoor soms verhalen uit andere landen waar concurrentie alles bepaalt en men elkaar uit de markt probeert te duwen. Hier hangt gelukkig een heel andere sfeer. Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn, maar er is wel een gedeelde intentie om samen te werken en elkaar te ondersteunen.”
Hoe kijk je naar 2025?
“Ik hoop dat de positieve sfeer behouden blijft en dat de sector in 2025 verder kan groeien en bloeien.”
Tijdens de workshop werden diverse prijzen uitgereikt via de partners van Travel Alliance. Reisprofessionals haalden voor de gelegenheid hun meest opvallende of meest foute kerstoutfit boven. Het team van Het Vakantiehuis uit Westerlo en Scherpenheuvel werd bekroond met een cadeaucheque van Zalando voor hun originele en creatieve kerstoutfit.
Geef een reactie