Het ultraluxe reismerk Silversea Cruises® heeft de naam bekendgemaakt van haar eerste schip, Silver NovaSM , dat is ontwikkeld als onderdeel van haar innovatieve nieuwbouwproject dat bekend staat als Project Evolution. De bouw van het schip is opgestart bij Meyer Werft in Papenburg. Directieleden van Silversea en Meyer Werft markeerden deze gebeurtenis met een traditionele staalsnijceremonie op 18 november. Het revolutionaire schip, dat in de zomer van 2023 wordt opgeleverd, zal het eerste hybride luxe cruiseschip zijn zonder lokale emissies in de haven, waarmee Silversea zich voor de komende jaren in de voorhoede van duurzaam cruisen zal positioneren.
Silver NovaSM en toekomstige schepen uit de Nova klasse zijn de nieuwste voorbeelden van Silversea’s voortdurende inspanningen om reizigers een ultraluxe ervaring te bieden en tegelijkertijd de waardevolle bestemmingen die het schip aandoet en de gemeenschappen die het dient te beschermen.
Hybride Technologie
Met haar hybride energiebronnen zal Silver NovaSM naar verwachting een primeur in de cruisesector bereiken – lokale emissievrije werking in de haven door het gebruik van brandstofcellen en batterijen. Silver Nova zal vloeibaar aardgas (LNG) gebruiken als haar belangrijkste brandstof. De nieuwe hybride technologie helpt niet alleen in de haven, maar zal Silver NovaSM ook in staat stellen om een totale vermindering van 40% te bereiken in de uitstoot van broeikasgassen per dubbele suite in vergelijking met haar vorige klasse van schepen (de Muse-klasse).
“Onze Nova klasse schepen vertegenwoordigen een aanzienlijke investering in ongekende technologische oplossingen. Ze ondersteunen onze missie om de planeet te sparen zonder afbreuk te doen aan comfort of luxe,” zegt Roberto Martinoli, President en CEO van Silversea Cruises. “Silver NovaSM is de manifestatie van het lange termijn commitment van Silversea en Royal Caribbean Group op het gebied van duurzaamheid.”
Duurzame Ultra Luxe
“Duurzaamheid is de toekomst van luxereizen en de naam Silver Nova is representatief voor de ongelooflijke innovatie van Silversea’s luxe,” voegt Barbara Muckermann, Chief Commercial Officer, toe. “Silversea is al een leider in milieubewust reizen en nu, met Silver NovaSM, zullen we nog verder gaan om te voldoen aan de verwachtingen van zowel de luxe reiziger van vandaag als die van morgen.”
In lijn met de toewijding en vooruitgang van het bedrijf om koolstofneutraal te bouwen, wordt Silver NovaSM gebouwd in Papenburg door Meyer Werft, een van de grootste en modernste scheepswerven ter wereld. Meyer Werft staat bekend om zijn samenwerking met klanten en leveranciers om milieuvriendelijke en energie-efficiënte technologieën te ontwikkelen die voldoen aan toekomstige regelgeving.
“We zijn verheugd om te beginnen met de bouw van dit innovatieve schip en om ons lange partnerschap met Royal Caribbean Group voort te zetten. Deze dag is voor ons heel bijzonder, omdat het de eerste keer is dat een Silversea schip op onze werf wordt gebouwd,” zegt Bernard Meyer, Managing Director van Meyer Werft.
Lagere emissies, betere EEDI-classificatie
Tot de duurzame kenmerken van Silver NovaSM en alle toekomstige schepen van de Nova klasse behoort een micro-installatie voor automatische vergassing, die het afvalvolume aan boord vermindert, wat tot lagere verbrandingsemissies leidt. Bovendien zal de scheepsklasse naar verwachting een Energy Efficiency Design Index (EEDI)-classificatie behalen die ongeveer 25% beter is dan de toepasselijke vereisten van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). Dankzij walstroom kan het schip in bepaalde havens zijn hoofdgeneratoren uitschakelen en op de energievoorziening aan wal aansluiten, waardoor de lokale emissies aan boord tot nul worden herleid. In het algemeen helpen het baanbrekende hydrodynamische scheepsontwerp en de geoptimaliseerde innovatietechnologie de impact van het schip op het milieu te verminderen.
Baanbrekende luxe
Silver NovaSM wordt een van de ruimste cruiseschepen ooit gebouwd en zal passagiers een ultra-luxe ervaring bieden. Dit omvat een ruimte-naar-gast ratio van 75 BRT-per-passagier – de hoogste in Silversea’s vloot – het aanbieden van een van de meest gepersonaliseerde diensten op zee met een 1:1,3 crew-naar-gast ratio, evenals de lijn butler diensten voor alle suites. Het schip zal een reiscapaciteit hebben van 728 gasten en een bruto tonnage van 54.700 ton.
De oplevering van Silver NovaSM is gepland in de zomer van 2023. Leden van Silversea’s loyaliteitsprogramma, de Venetian Society, en reisadviseurs hebben toegang tot de voorverkoop vanaf 16 december 2021. De algemene verkoop start op 6 januari 2022.