
Ryanair dreigt vanaf het winterseizoen 2026/2027 haar capaciteit terug te schroeven op zowel Brussels Airport als de luchthaven van Charleroi. Die beslissing volgt op het begrotingsakkoord van de regering-De Wever, waarin de vliegtaks voor vluchten van meer dan 500 kilometer, die in de zomer al verhoogd was, vanaf 2027 verder te verdubbelen tot 10 euro.
De Ierse lagekostenmaatschappij zou één miljoen zitplaatsen minder aanbieden – een daling van 22 procent. Daarnaast zou Ryanair 20 routes (13 vanuit Charleroi en 7 vanuit Zaventem) schrappen en vijf van de achttien gestationeerde toestellen weghalen uit Charleroi. Volgens Ryanair zou dat laatste besluit een gemiste investering van 500 miljoen dollar (429 miljoen euro) voor de luchthaven van Charleroi betekenen.
Dat Charleroi bijzonder hard zou worden getroffen, komt ook door een bijkomende belasting die daar in de pijplijn zit. De gemeenteraad overweegt bovenop de federale taks nog eens 3 euro per vertrekkende passagier aan te rekenen. Als die heffing er effectief komt, dreigt Ryanair vanaf april volgend jaar nog verder te snijden in haar capaciteit. “Met als gevolg duizenden lokale banen die op de tocht komen te staan”, klinkt het.
Ryanair zegt intussen een brief te hebben gestuurd aan premier Bart De Wever (N-VA), minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés), Waals minister van Luchthavens Cécile Neven (MR) en de burgemeester van Charleroi, Thomas Dermine (PS), met de vraag om beide verhogingen terug te draaien.
“Als premier De Wever en zijn regering de Belgische economie echt willen stimuleren, moeten ze deze schadelijke luchtvaartbelasting afschaffen in plaats van ze te verdubbelen”, stelt Ryanair. “Terwijl vele andere EU-landen de taks verlagen of afschaffen om hun economie te ondersteunen, gaat België de tegenovergestelde richting uit door de toegangskosten te verhogen en luchtvaartmaatschappijen en toerisme weg te jagen.”

Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.