Tijdens een recente trip naar Antalya, hadden wij de kans om met verschillende hoteldirecteurs te praten. Elke reisprofessional weet: de crisisjaren hebben er beenhard ingehakt, in Turkije. Vele hotels zijn 100% open voor het zomerseizoen, maar er zijn ook hoteliers die de handdoek in de ring hebben moeten gooien. Anderen kijken met enige moedeloosheid naar de Russische markt, waarvan de boekingen na het uitbreken van de oorlog gestopt zijn. Er kan nog veel gebeuren, maar de nervositeit is groot in superbestemming Turkije.
Er wordt, zoals op alle toeristische bestemmingen ter wereld, veel gefluisterd. Zo zou de Rixos keten op overnamepad zijn. Een goed geplaatste gesprekspartner bevestigde dit, maar voegde er ook dadelijk aan toe: “wij staan inderdaad open voor overnames, maar het moeten wel projecten zijn die passen in de Rixos filosofie in verband met grootte, weidsheid en vele sport- en entertainment mogelijkheden.”
Rixos is een vaste waarde, niet alleen in Turkije. Het bedrijf heeft hotels in de Verenigde Arabische Emiraten, Egypte, Kroatië, Kazakhstan en één hotel in Rusland. De uitbreidingsplannen waren al zeer concreet voor de coronacrisis toesloeg, en blijven dus overeind.
Dit heeft wellicht veel te maken met het strategische partnership dat het bedrijf afsloot in 2017 met Accor Hotels. Het ging om een samenwerking op vlak van hotelmanagement, merkenportefeuille en sales & marketing, waarbij Rixos klanten ook toegang kregen tot het getrouwheidsprogramma Le Club Accor Hotels.
De Rixos – Accor alliantie werd toen, vijf jaar geleden, gezien als een belangrijke en slimme strategische zet. Vandaag zou het wel eens een perfect recept zijn om post-crisis te kunnen groeien onder het alom gekende motto “never waste a good crisis”. We verwachten dan ook heel wat beweging op vlak van merger en acquisitie in de hotelindustrie, in de komende maanden.