
TUI Group heeft het voorbije boekjaar afgesloten met het beste resultaat uit zijn geschiedenis. De Duitse toerismegroep lichtte de cijfers woensdag toe tijdens een persconferentie die TravMagazine bijwoonde. Vanuit de Belgische vakpers werd daarbij een strategische vraag voorgelegd aan CEO Sebastian Ebel over de rol van de eigen assets tegenover het commerciële distributiemodel. “Zonder de sterke distributie in vergelijking met onze concurrenten, zouden we geen schepen kunnen hebben die voor 100 procent vol zitten.”
Eerst de kerncijfers: het aantal vakantiegangers steeg het voorbije jaar met 5 procent tot 34,7 miljoen. De omzet volgde die groeicurve nagenoeg met 4,4 procent tot 24,2 miljard euro. Dat leverde een onderliggende bedrijfswinst (EBIT) van 1,46 miljard euro op, 12,6 procent meer dan een jaar eerder, waarmee de groep de eigen prognose van 9 à 11 procent overstijgt. Ebel omschreef 2025 dan ook als “het beste jaar in de geschiedenis van TUI”, gedragen door sterke prestaties in hotels, cruises en ‘experiences’.
In dat licht vroeg TravMagazine of de eigen assets – hotels, vliegtuigen en cruiseschepen – vandaag belangrijker zijn geworden dan het commerciële distributiemodel van de groep. Ebel reageerde met een genuanceerd antwoord, dat de strategische balans in de onderneming blootlegt:
“Als je kijkt naar de winstgevendheid, dan wel ja. Maar als je kijkt naar wat die winstgevendheid mogelijk maakt, dan nee. Zonder de sterke distributie die we hebben laten zien in vergelijking met onze concurrenten, zouden we geen schepen kunnen hebben die voor 100 procent vol zitten. We zouden in het afgelopen kwartaal geen bezettingsgraad van 88 procent hebben gehaald.
Het is dus belangrijk om de winstgevendheid van onze activa te stimuleren. En bovendien, wat heel belangrijk is, we hebben het bedrijf getransformeerd om ook in de markt aanzienlijke winstverbeteringen te realiseren. We moesten door een dip heen en hadden te maken met externe factoren. De niet- of laattijdige levering door Boeing heeft ons honderden miljoenen gekost. We hadden dus ook externe factoren, waaronder een natuurramp zoals nu in Jamaica, die een impact had op onze activiteiten.
Dus twee dingen: het is essentieel om onze activa volledig te benutten. Ten tweede is er een enorme kans om TUI via de transformatie naar een hoger niveau te tillen.”
Die boodschap weerspiegelt de cijfers. De winsten kwamen opnieuw vooral uit Holiday Experiences. De hotels haalden 759 miljoen euro EBIT, een stijging dankzij hogere tarieven en bezettingsgraden. De cruises tekenden voor 482 miljoen euro, gedragen door de zonet vermelde hoge bezettingsgraad en een groter aantal passagiersdagen. TUI Musement groeide ook mee tot 71 miljoen euro EBIT, met 10,6 miljoen verkochte excursies, activiteiten en transfers.
In Markets + Airline bleef de druk evenwel hoog. De winst daalde tot 217 miljoen euro, tegenover 304 miljoen het jaar ervoor. Volgens Ebel speelden een competitieve markt, lopende IT- en transformatiekosten en externe factoren een rol. De laattijdige levering van Boeing-toestellen “kostte ons honderden miljoenen”, zei hij op de persconferentie. Ebel stelde verder dat TUI kostenbesparende maatregelen zou doorvoeren in deze divisie om efficiënter te worden en het bedrijf op lange termijn te laten slagen. Op de vraag of dat baanverlies betekende, zei Ebel zonder verdere duiding: “Er is een groot verschil tussen minder jobs hebben en jobs schrappen.”
Ook in de ‘West Region’ – waaronder België, Nederland en Frankrijk vallen – woog de operationele druk (21 miljoen euro in de min). Terwijl Frankrijk positief bleef, stonden de resultaten bij België en Nederland onder druk, verklaarde Ebel op vraag van een van de journalisten tijdens de persconferentie. “Daar hebben we veel inspanningen geleverd op het vlak van transformatie, zoals we een jaar eerder in de Nordics, Scandinavië, hebben gedaan”, aldus Ebel. “Ze hadden sterk te lijden onder de late levering van Boeing en de verstoringen die we daar hadden. Daarom hebben we er veel werk van gemaakt, en we zijn er zeer van overtuigd dat we dit jaar, in dit boekjaar, verbeteringen zullen zien.”
Voor 2026 mikt TUI op 2 tot 4 procent omzetgroei en 7 tot 10 procent winstgroei. Dat is minder uitbundig dan sommige analisten hadden verwacht, maar volgens het management deels te verklaren door consolidatieregels: omzet uit joint ventures in cruises en sommige hotelstructuren wordt niet in de groepsomzet opgenomen, terwijl de winstbijdrage wel zichtbaar is. Tegelijk legt TUI de lat hoger voor de winstgevendheid van alle segmenten.
Strategisch zet TUI verder in op groei van de eigen hotels en cruises, op de uitrol van nieuwe digitale verkoopkanalen en op een strakkere commerciële aansturing van één geïntegreerde luchtvaartmaatschappij. Onder meer artificiële intelligentie moet daarbij een hefboom worden voor distributie, klantsegmentatie en operationele efficiëntie.
Arjan Kers, Managing Director TUI België & Nederland, in een reactie aan TravMagazine BeLux: “De resultaten van Markets + Airline in de Western Region weerspiegelen vooral onze strategische keuzes om ons businessmodel toekomstbestendig te maken. We investeren fors in digitale transformatie, productontwikkeling en een efficiëntere organisatie, zodat we beter kunnen inspelen op veranderende klantbehoeften en concurrentie. Deze investeringen drukken op korte termijn op het resultaat, maar zijn essentieel voor duurzame groei en verdere integratie binnen Markets + Airline en de rest van de TUI Group. Het aangekondigde besparingsprogramma van 250 miljoen euro is onderdeel van deze strategie: het gaat niet om het krimpen van onze activiteiten, maar om het versterken van onze operationele slagkracht en het realiseren van synergievoordelen. Samen met de sterke performance van Hotels & Cruises en TUI Musement bouwen we aan een verticaal geïntegreerd platform dat op lange termijn meer waarde creëert.”
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.