
Deze ochtend heeft Olivier Narcy, Chief EMEA Sales & Global Customer Relations Officer bij Ponant, aan boord van le Lapérouse, de strategie toegelicht tijdens het Seminar@Sea 2025. Wij reizen mee en volgden vanop de eerste rij.
Heldere merken, scherpere positionering
De nieuw vormgegeven Ponant Group telt voortaan drie merken: Ponant Exploration, het historische merk met de bekende vloot. Het recent overgenomen Aqua Expeditions, en voortaan ook het apart gepositioneerde Paul Gauguin Cruises. In het verleden probeerde Ponant Paul Gauguin als een volwaardige Ponant-cruise aan te bieden, maar dat leidde tot verwarring: het schip, de sfeer aan boord en de operationele aanpak verschillen fundamenteel van wat men gewend is bij Ponant. Hoewel de ervaring even hoogwaardig is, spreekt ze een ander type reiziger aan. Door Paul Gauguin Cruises als afzonderlijk merk te positioneren binnen de groep sluit de presentatie van het product beter aan bij de ervaring aan boord. Zo krijgt elk merk een scherp eigen profiel binnen de overkoepelende strategie van de groep.
Verdere diversifiëring: riviercruises en catamarans
Met de recente overname van Aqua Expeditions zet de groep voor het eerst voet aan wal in het riviercruisesegment, met routes op de Amazone, de Mekong, maar ook in de Galapagos. Aqua Expeditions is van oorsprong een internationaal product met Engels als voertaal. Maar vanaf de winter van 2026/2027 biedt Ponant ook Franstalige cruises aan op de Aqua Nera en Aqua Amazon, twee rivierschepen die varen op de Amazone. In totaal staan acht afvaarten gepland, vier per schip. De volledige ervaring – van bemanning tot begeleiding en documentatie – zal in het Frans worden aangeboden.
De Spirit of Ponant, duidelijk de persoonlijke favoriet van Olivier Narcy, is een catamaran met zes cabines die vorig jaar werd gelanceerd en meteen een schot in de roos bleek. Oorspronkelijk ontwikkeld voor individuele reizigers, werd het schip opvallend vaak geboekt door families en vriendengroepen die het volledig wilden privatiseren. Die onverwachte populariteit gaf het startschot voor een bredere uitrol van dit concept. In de winter van 2026/2027 volgt een tweede schip in Frans-Polynesië, waar Ponant ook de exploitatie en eigendom op zich neemt. Een derde catamaran, voor de Middellandse Zee en de Caraïben, staat ook al op de planning.
Nieuwe routes, nieuwe ontdekkingen
Vanaf eind 2024 worden cruises aangeboden in Namibië en Zuid-Afrika. Deze bestemmingen kwamen in beeld nadat Ponant besloot het Suezkanaal en de Rode Zee tijdelijk te mijden vanwege de veiligheidssituatie. De omvaart rond Afrika bleek niet alleen noodzakelijk, maar leverde ook onverwacht aantrekkelijke routes op: rijk aan natuur, cultuur en authenticiteit.
Ook Antarctica staat centraal in het aanbod. In 2028 organiseert de rederij een volledige circumnavigatie van het continent met de Commandant Charcot. Deze uitzonderlijke reis van bijna twee maanden is nog niet officieel in de verkoop, maar volgens Olivier is de belangstelling nu al zeer groot.
Daarnaast zet Ponant in op de Galapagosarchipel via het aanbod van Aqua Expeditions. De route “Verborgen Schatten van de Galapagos” aan boord van Aqua Mare geldt als een van de meest exclusieve producten van het portfolio. Door de beperkte capaciteit van het schip (16 gasten) zal deze route waarschijnlijk niet in het Frans worden aangeboden, maar de bestemming trekt al jaren de aandacht van een internationaal publiek. Dankzij een licentie voor commerciële operaties in het gebied kan Aqua Expeditions – en dus Ponant – nu eindelijk ook hier voet aan wal zetten.
Koers naar net-zero
Ponant wil zich profileren als een van de meest vooruitstrevende spelers binnen de cruise-industrie. De rederij investeert fors in het vergroenen van haar vloot, met concrete maatregelen zoals walstroomaansluitingen, katalysatoren en het aanpassen van de scheepsrompen voor een lager brandstofverbruik. Elk technisch detail wordt onder de loep genomen om de ecologische voetafdruk te verkleinen.
De ambities reiken verder dan de standaarden van de sector. Waar de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) inzet op koolstofneutraliteit in 2050, wil Ponant dat doel al tien jaar eerder bereiken. Tegen 2050 mikt de rederij zelfs op nul uitstoot – mogelijk gemaakt door innovaties zoals brandstofcellen en zeiltechnologie.
Die inspanningen blijven niet onopgemerkt. Een voorbeeld daarvan is de stad Menton aan de Franse Rivièra, die slechts zelden cruiseschepen ontvangt. Na een grondige evaluatie van Ponants duurzaamheidsmaatregelen gaf de stad groen licht voor een aanloop. De beslissing was expliciet gebaseerd op bewezen acties en niet op beloften.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.