De toekomst van Air Belgium ligt volledig in vrachtvervoer. Dat bevestigde de noodlijdende Belgische luchtvaartmaatschappij, die bekendmaakte dat er slechts één overnamebod werd ingediend. Dit bod, afkomstig van een Europese speler in de vrachtsector, omvat enkel de cargo-afdeling. De passagierstak van de maatschappij verdwijnt definitief.
Het bod, dat binnen de gestelde termijn werd ontvangen, wordt door Air Belgium omschreven als “concreet en ernstig” en voldoet aan de Europese regelgeving. Volgens een interne e-mail, ingezien door het Franstalige nieuwsportaal L-Post, betreft het een Europees bedrijf met een uitgebreide vrachtvloot.
De kandidaat-koper wil de volledige vrachtactiviteiten overnemen, wat een deel van de werkgelegenheid bij Air Belgium veiligstelt. Zo blijven de banen van administratief, operationeel en grondpersoneel, evenals de piloten, behouden. Het cabinepersoneel, dat exclusief op passagiersvluchten werd ingezet, valt echter buiten de overname en blijft in onzekerheid.
Curator Bernard Vanham heeft het overnamevoorstel geanalyseerd en een verkoopadvies voorgelegd aan de ondernemingsrechtbank van Nijvel. De rechtbank buigt zich op 5 december over het bod. Air Belgium spreekt de hoop uit op een positief oordeel.
Passagiersvluchten definitief stopgezet
Eind september liep de gerechtelijke reorganisatieprocedure af die de maatschappij sinds september 2023 bescherming bood tegen schuldeisers. Dat betekende het einde van de verlieslatende passagiersvluchten naar Zuid-Afrika en Mauritius. Sindsdien opereert Air Belgium uitsluitend als wet-leasemaatschappij en charteroperator.
Met een personeelsbestand van 400 tot 500 werknemers zit het cabinepersoneel echter al weken in economische werkloosheid. De geplande overname biedt een lichtpuntje voor de overige werknemers en lijkt de focus van Air Belgium definitief te verleggen naar vrachtvervoer.
Geef een reactie