In weerwil van veelvuldig burgerprotest heeft Antwerp Airport een nieuwe omgevingsvergunning voor onbepaalde duur toegekend gekregen. Dat meldde minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) dinsdagavond in een persbericht. De luchthaven van Deurne krijgt echter wel een reeks voorwaarden opgelegd. “Dit is geen carte blanche”, aldus Demir.
In aanloop naar de nieuwe omgevingsvergunning – de vorige verliep eind juni – tekenden ongeveer 6000 burgerpartijen bezwaar tegen de luchthaven, voornamelijk vanwege de geluidsoverlast en de luchtvervuiling die de gezondheid van de omwonenden zou impacteren. Vooral de commerciële toeristische lijnvluchten, met grotere toestellen, leiden tot frictie bij de buurtbewoners.
Om die reden heeft Demir enkele voorwaarden opgelegd aan Antwerp Airport. Zo moet de luchthaven verplicht sluiten tussen 23 uur ‘s avonds en 7 uur ‘s ochtends. Uitzonderingen zijn er voor medische vluchten en vluchten met een vertraging tot 30 minuten na middernacht. Tot 1 juni 2025 worden commerciële lijnvluchten ook nog toegelaten vanaf 6.30 uur, nadien niet meer.
Het maximum aantal vluchten wordt geplafonneerd op 46.619 per jaar, waarvan zakelijke vluchten het grootste deel zullen uitmaken. Daarnaast worden er veel trainingsvluchten gegeven, die vanaf de zomer van 2025 niet langer mogen doorgaan op zaterdag na 14 uur. Nu is dat al het geval op zondag.
Bij een basisschool aan de Boekenberglei, in de buurt van de luchthaven, moet een nieuwe geluidsmuur worden geplaatst. LEM, de beheerder van de luchthaven, is eveneens verplicht jaarlijks een overleg met buurtbewoners en lokale overheden te organiseren om de genomen maatregelen te bespreken.
Het burgerprotest houdt echter niet op. De actiegroepen Vliegerplein en Verlenging Nooit hebben woensdagochtend al laten weten dat ze juridische stappen zullen nemen tegen de nieuwe omgevingsvergunning. Ze voelen zich hierin gesterkt door de duizenden bezwaarschriften en het voorwaardelijk advies van de Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie (GOVC).