De groep lanceert een hotel-only aanbod, dat als eerste stap in Zweden is uitgerold. In de loop van het jaar zal het ook worden geactiveerd voor de Duitse markt en de lokale distributie van reisbureaus.
In een eerste stap kunnen 15.000 hotels in 50 bestemmingen worden geboekt via het nieuwe hotelplatform van TUI in Zweden. In de komende maand worden nog meer Scandinavische markten toegevoegd en in de loop van het jaar alle belangrijke bronmarkten. Zoals Sebastian Ebel, CEO van TUI, vrijdag verklaarde, zou het hotelaanbod tegen die tijd kunnen groeien tot ongeveer 100.000 accommodaties.
Wie de Zweedse TUI-pagina oproept en naar het hotelaanbod gaat, vindt een beeld dat bekend is van de grote hotelportalen. Rechts een kaart, daarnaast de hotels met foto en sleutelprijzen en links randfilterfuncties. Dit is geen toeval: net zoals Booking & Co. steeds meer complete reispakketten aanbieden, wil TUI in de toekomst een rol spelen in hun segment.
Het hotelaanbod kan worden gekoppeld aan een andere dienst, zoals een vlucht, en zo worden gebundeld tot dynamisch verpakte pakketreizen, of afzonderlijk worden geboekt. Zoals gebruikelijk in de sector kunnen klanten kiezen tussen tarieven met en zonder flexibele annuleringsmogelijkheden.
TUI-baas Sebastian Ebel benadrukt dat de aanbiedingen voor alleen hotels en alleen vluchten, die de touroperator bundelt tot pakketreizen wanneer ze tegelijkertijd worden geboekt, niet bedoeld zijn om de klassieke handel op basis van de vroegtijdige aankoop van allotments te vervangen, maar om deze aan te vullen. In de hotel-only sector zullen daarom veel nieuwe accommodaties verschijnen naast hotels die TUI toch al onder contract heeft en die voorheen niet via TUI boekbaar waren
Groei door een breder aanbod
Met het extra aanbod wil TUI de bestaande klantenkring en de reisbureaus nieuwe aanbiedingen doen, maar ook nieuwe klanten winnen, aldus de CEO. Het doel is “winstgevende groei in dezelfde kostenstructuur”. Overigens zijn de marges voor individuele diensten en dynamisch verpakte reizen hoger dan in het segment van de klassieke pakketreizen, aldus Ebel. In de wetenschap dat er sterke marktleiders in het segment zijn, zal het charisma van het merk samen met de brede distributiebasis TUI extra marktaandeel opleveren in de belangrijkste markten, meent de CEO van de groep. De uitgebreide, gemakkelijk te boeken productportefeuille is ook aantrekkelijk voor reisbureaus, die het aanbod via hun normale kanalen kunnen boeken.