
Holland America Line heeft eind vorige maand haar 150-jarig jubileum afgetrapt. Tal van festiviteiten staan op het programma. In een gesprek met TravMagazine BeLux blikt Nico Bleichrodt (Vice President International Sales bij Holland America Line) even terug op die roemrijke geschiedenis. Daarnaast richt hij zijn blik met volle ambitie op de nabije toekomst. “het doel moet zijn om – over een periode van drie jaar – het marktaandeel van Holland America Line in België te verdubbelen”, aldus Bleichrodt.
“Er zijn nog genoeg zaken gaande in de wereld die impact kunnen hebben op de reissector, maar ik denk dat we met elkaar kunnen concluderen dat de consument weer reislustig is geworden. We willen dus vanaf nu ook vooruitkijken.”
“We hadden verwacht dat door de coronacrisis het vertrouwen in cruisen een flinke deuk zou hebben opgelopen, maar niets is minder waar. In januari hebben we een onderzoek laten uitvoeren op de Belgische markt en daarbij ook onze merkbekendheid gemeten. Daaruit blijkt dat 35% van de Belgische ondervraagden geïnteresseerd is in het maken van een cruise. Ik heb een paar jaar geleden gesteld (nvdr. medio 2019) dat het doel moet zijn om over een periode van drie jaar het marktaandeel van Holland America Line in België te verdubbelen. Onafgezien van de coronaperiode houden we die ambitie aan. Holland America Line heeft alle ingrediënten voorhanden om dat waar te maken. Na het recordjaar 2019 was ook 2022 een recordjaar voor de rederij op de Belgische markt. Alle parameters wijzen erop dat 2023 opnieuw een recordjaar zal gaan worden. Januari en februari waren bij Holland America Line alvast recordmaanden in termen van boekingen.”
België heeft lange ‘cruise-traditie’
“In vergelijking met andere landen heeft België eigenlijk een lange traditie in het verkopen van cruises. Het valt op dat er enorm veel kennis heerst onder de reisagenten. Zij zijn van essentieel belang om het cruiseverhaal over te brengen op de consument. De vertrekken van Holland America Line vanuit Nederland zijn enorm populair onder de Belgen, zeker in combinatie met een afreis per autocar. Dat werkt ontzettend goed, met een zeer goede klanttevredenheid tot gevolg.”
Het volledige interview met Nico Bleichrodt leest u in TravMagazine BeLux 5 van 10 maart e.k.