Europese chartermaatschappijen die opereren vanuit Duitsland, Oostenrijk en Nederland zullen voor kosten moeten opdraaien nadat het Duitse FTI Touristik GmbH, moederbedrijf van touroperator FTI Group, op 3 juni het faillissement aanvroeg bij de arrondissementsrechtbank van München.
In een verklaring zei het bedrijf dat alleen het touroperatormerk FTI Touristik direct getroffen zou worden. Dezer dagen worden er echter nog meer faillissementsaanvragen ingediend door andere bedrijven van de groep.
Op het insolventieportaal verduidelijkte het bedrijf dat alle diensten die geboekt zijn bij FTI Touristik getroffen zijn. Hieronder vallen de FTI-merken in Duitsland, Oostenrijk en Nederland, het merk 5vorFlug in Duitsland, BigXtra Touristik en de autoverhuurmerken DriveFTI, Cars&Campers en Meeting Point Rent-a-Car.
Diensten geboekt bij derden, zoals TUI Group, Alltours, Dertour en vtours via een van de websites beheerd door FTI Touristik werden niet getroffen. Windrose Finest Travel, met het luxemerk Windrose, zal haar activiteiten voortzetten. Onder welke constructie dat zal gebeuren konden wij nog niet achterhalen – onze contactpersonen verzekeren dat ze binnen enkele dagen meer nieuws zullen hebben.
Chartermaatschappijen die naar verwachting worden getroffen nu het Europese zomerseizoen nadert zijn Condor, SunExpress, Corendon Airlines, SmartLynx Airlines en Marabu.
FTI Touristik lichtte de situatie toe: “Na een langdurig en complex investeerdersproces werd de toetreding van een consortium van investeerders in april 2024 aangekondigd. Sindsdien zijn de boekingscijfers echter achtergebleven bij de verwachtingen, ondanks het positieve nieuws. Bovendien hebben veel leveranciers aangedrongen op vooruitbetaling. Als gevolg daarvan was er een grotere behoefte aan liquiditeit, die niet langer kon worden overbrugd tot de afronding van het investeerdersproces. Daarom is de insolventieaanvraag om juridische redenen noodzakelijk geworden.”
FTI Touristik zei dat het prioriteit geeft aan het ondersteunen van reizigers die getroffen zijn door het faillissement en heeft een ondersteuningswebsite en hotline geopend voor hulp. Er worden inspanningen geleverd om ervoor te zorgen dat lopende reizen die gedekt worden door de wettelijke verzekeringsdekking van het Duitse Reiszekerheidsfonds (Deutscher Reisesicherungsfonds – DRSF) door kunnen gaan zoals gepland. Reizen die beginnen na 4 juni (vandaag) kunnen worden “verstoord”, zei het bedrijf, eraan toevoegend dat het samenwerkt met een curator om een plan te ontwikkelen om reizigers te informeren en de nodige maatregelen te implementeren. Met andere woorden: er komt ellende aan voor wie geboekt heeft – tenzij een derde partij de boekingen zou overnemen. Naar verluidt wordt bij TUI de situatie actief bestudeerd.
Volgens de Duitse krant Die Zeit zouden tot 65.000 vakantiegangers die momenteel met FTI Touristik reizen getroffen kunnen worden. Die Zeit meldde dat de Duitse federale overheid geen behoefte verwachtte aan een grootschalige repatriëring van Duitse toeristen – in tegenstelling tot na het faillissement van Thomas Cook Group in 2019 – omdat het DRSF het grootste deel van de door FTI Touristik verkochte pakketreizen verzekerde. Het reisverzekeringsfonds heeft verzekerd dat het pakketreizigers op bestemmingen die getroffen zijn door het faillissement van FTI niet in de steek zal laten, aldus het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken.
De Duitse krant Bild meldde dat het in München gevestigde bedrijf al in crisis verkeerde voor de Covid-19 pandemie. Het werd overeind gehouden dankzij 595 miljoen euro (USD 647 miljoen) uit het Wirtschaftsstabilisierungsfonds (WSF) van de federale overheid en een extra 280 miljoen euro (USD304 miljoen) van UniCredit Bank, ondersteund door garanties van de federale overheid en de deelstaat Beieren.
Medio april gloorde er hoop op redding van de touroperator toen de Amerikaanse investeerder Certares plannen aankondigde om het bedrijf te kopen, de schuld over te nemen die wordt geschat op ongeveer 1 miljard euro (USD 1,08 miljard) en nog eens 125 miljoen euro (USD 136 miljoen) aan vers kapitaal in te brengen. Door vertragingen in de afronding van de overname was FTI Touristik echter niet in staat om zijn activiteiten voort te zetten.
Het blijft een vreemde zaak, een dergelijk faillissement vlak voor het hoogseizoen. Voor elke touropertor zou dit het moment van positieve cashpositie moeten zijn, wat erop zou kunnen wijzen dat de problemen bij FTI Touristik al lang aanslepen – en dat het bedrijf inderdaad al voor de pandemie in moelijkheden zou geweest zijn.